RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 29
18/07/2011 (ISNIN) | ||
1 | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1G/1H | |
MASA | 2.00 – 3.10 | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.3: Sanggup Berkorban Untuk Negara Tajuk: Unit 23 Berkorban Untuk Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui perjuangan tokoh yang berjasa kepada negara. b. Menghargai perjuangan wira negara c. Membina semangat cinta dan rela berkorban untuk negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Perbincangan isi nota. 3. Pelajar membaca teks halaman 114 dalam buku teks. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 115. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.3: Sanggup Berkorban Untuk Negara Tajuk: Unit 23 Berkorban Untuk Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui perjuangan tokoh yang berjasa kepada negara. b. Menghargai perjuangan wira negara c. Membina semangat cinta dan rela berkorban untuk negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Perbincangan isi nota. 3. Pelajar membaca teks halaman 114 dalam buku teks. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 115. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.3: Sanggup Berkorban Untuk Negara Tajuk: Unit 23 Berkorban Untuk Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui perjuangan tokoh yang berjasa kepada negara. b. Menghargai perjuangan wira negara c. Membina semangat cinta dan rela berkorban untuk negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Perbincangan isi nota. 3. Pelajar membaca teks halaman 114 dalam buku teks. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 115. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar masih kurang memahami perjuangan tokoh yang dinyatakan dalam buku teks. P&P akan diteruskan pada hari khamis. |
19/07/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1A | |
MASA | 3.25 – 4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
TAJUK | Nilai 4.3: Sanggup Berkorban Untuk Negara Tajuk: Unit 23 Berkorban Untuk Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui perjuangan tokoh yang berjasa kepada negara. b. Menghargai perjuangan wira negara c. Membina semangat cinta dan rela berkorban untuk negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Perbincangan isi nota. 3. Pelajar membaca teks halaman 114 dalam buku teks. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 115. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 4: Nilai berkaitan dengan patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.3: Taat Setia Kepada Raja dan Negara Unit 22: Raja Payung Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengamalkan tatalaku yang sesuai dalam majlis yang dihadiri raja atau pembesar negara. | |
AKTIVITI | 1. Guru memberikan penerangan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai tatalaku yang perlu diamalkan dalam majlis yang dihadiri raja atau pembesar negara. 3. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 131. | |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal pasti tata laku ketika di majlis. Objektif tercapai. |
20/07/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1D | |
MASA | 2.00-3.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat | |
TAJUK/NILAI | Unit 7: Kerajaan Demokrasi | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca teks halaman 85-86. 2. Sesi soal jawab. 3. Latihan. Pelajar menyalin latihan daripada papan hitam. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. 95% pelajar dapat menjawab soalan dengan baik. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 4.00-5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
TAJUK | Nilai 4.3: Sanggup Berkorban Untuk Negara Tajuk: Unit 23 Berkorban Untuk Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui perjuangan tokoh yang berjasa kepada negara. b. Menghargai perjuangan wira negara c. Membina semangat cinta dan rela berkorban untuk negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Perbincangan isi nota. 3. Pelajar membaca teks halaman 114 dalam buku teks. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 115. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menjawab soalan “Fikir dan Jawab” tanpa dibimbing oleh guru. Objektif tercapai. |
21/07/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1A/1C | |
MASA | 2.35 – 3.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai berkaitan dengan hak asasi manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.1: Melindungi Hak Kanak-kanak Unit 24: Memelihara Hak Asasi Kanak-Kanak Tanggungjawab Bersama | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjelaskan kepentingan hak kanak-kanak. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Penerangan oleh guru mengenai kepentingan hak kanak-kanak. 3. Perbincangan. 4. Latihan. | |
BBM | Buku Teks, Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. Pelajar dapat menyenaraikan kepentingan hak kanak-kanak. | |
| ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 3.25 – 4.00 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.3: Sanggup Berkorban Untuk Negara Unit 23: Berbakti Untuk Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menjelaskan kepentingan melibatkan diri dalam kegiatan sukarela. b. Mengambil bahagian dalam aktiviti kemasyarakatn demi negara. | |
AKTIVITI | 1. Penerangan oleh guru mengenai kegiatan-kegiatan sukarela. 2. Pelajar menyalin nota. 3. Perbincangan. 4. Latihan. | |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan aktiviti-aktiviti sukarela. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1H | |
MASA | 4.35 – 5.45 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat | |
TAJUK | Unit 7: Kerajaan Demokrasi Tajuk: Lagu Demokrasi | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menyanyikan lagu yang bertemakan demokrasi b. Menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat Malaysia. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyanyikan lirik lagu dalam buku teks halaman 87 mengikut kreativiti masing-masing secara berkumpulan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. 6/7 kumpulan seronok dan dapat menyanyikan lirik lagu demokrasi dengan kreatif dan bersemangat. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.45 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.3: Sanggup Berkorban Untuk Negara Tajuk: Unit 23 Berkorban Untuk Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui perjuangan tokoh yang berjasa kepada negara. b. Menghargai perjuangan wira Negara c. Membina semangat cinta dan rela berkorban untuk negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Perbincangan isi nota. 3. Pelajar membaca teks halaman 114 dalam buku teks. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 115. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dibimbing oleh guru untuk menjawab soalan latihan “Fikir dan Jawab”. Objektif akan dapat dicapai. |
22/07/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1F | |
MASA | 2.00 -3.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat | |
NILAI/TAJUK | Unit 7: Kerajaan Demokrasi Tajuk: Lagu Demokrasi | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menyanyikan lagu yang bertemakan demokrasi b. Menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat Malaysia. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyanyikan lirik lagu dalam buku teks halaman 87 mengikut kreativiti masing-masing secara berkumpulan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Guru mendapati 5 kumpulan dapat menyanyikan lagu demokrasi dengan kreatif dan bersemangat manakala 2 kumpulan lagi gagal menyanyikan dengan baik mungkin kerana kurang keyakinan dan tidak bersedia. Objektif dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai berkaitan dengan hak asasi manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.1: Melindungi Hak Kanak-kanak Unit 24: Memelihara Hak Asasi Kanak-Kanak Tanggungjawab Bersama | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjelaskan kepentingan hak kanak-kanak. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Penerangan oleh guru mengenai kepentingan hak kanak-kanak. 3. Perbincangan. 4. Latihan. | |
BBM | Buku Teks, Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat menjawab sekurang-kurangnya 4/5 soalan latihan dan jawab dengan baik. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai berkaitan dengan hak asasi manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.1: Melindungi Hak Kanak-kanak Unit 24: Memelihara Hak Asasi Kanak-Kanak Tanggungjawab Bersama | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjelaskan kepentingan hak kanak-kanak. | |
AKTIVITI | 2. Penerangan oleh guru mengenai kepentingan hak kanak-kanak. 3. Perbincangan. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 120. | |
BBM | Buku Teks, Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat menjelaskan kepentingan hak kanak-kanak. |
No comments:
Post a Comment