Monday, July 4, 2011

RPH (MINGGU 26)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 26

27/06/2011 (ISNIN)
1.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1I
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar
Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar.
OBJEKTIF 
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat
      a.    mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan
      b.    Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar.
      c.    Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar.
2.    Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran.
3.    Kajian kes tentang pencemaran alam secara berkumpulan.
4.    Pelajar menghasilkan buku skrap tentang jenis, sebab dan akibat pencemaran alam.
5.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 101.
BBM
Buku Teks dan Buku Rujukan
REFLEKSI
Aktiviti buku skrap ditunda pada hari Jumaat kerana pelajar tidak membawa artikel yang diperlukan. Melalui latihan “Fikir dan Jawab” guru mendapati 40% pelajar tidak dapat mengenal pasti punca dan kesan pencemaran. Aktiviti akan diteruskan pada hari Jumaat.

2.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar
Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat
     a.    mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan
     b.    Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar.
     c.    Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar.
2.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
3.    Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran.
4.    Latihan
BBM
Buku Teks dan Buku Rujukan
REFLEKSI
Pelajar dapat mengenal pasti jenis, punca dan kesan pencemaran. Objektif akan dapat dicapai.

28/06/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1D
MASA
3.25 – 4.35 petang
BIDANG/TEMA
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
TAJUK
Koleksi Cerita Rakyat Kita
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Mengenal pasti pelbagai jenis cerita rakyat.
  2. Menghasilkan himpunan cerita rakyat secara kreatif.
  3. Menunjukkan perasaan bangga dengan cerita rakyat.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca cerita rakyat dalam buku teks..
2.    Pelajar dibahagikan beberapa kumpulan untuk membukukan cerita rakyat.
3.    Pelajar menghasilkan koleksi cerita rakyat dan menghias mengikut kreativiti.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menghasilkan buku koleksi rakyat. Objektif tercapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
3.3:Kemapanan Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan
  1. mengenal pasti punca pencemaran persisiran dan kemusnahan kawasan terumbu karang.
  2. Menjelaskan kepentingan persisiran pantai dan kawasan terumbu karang kepada hidupan marin dan manusia.
  3. Melibatkan diri dalam melindungi persisiran pantai.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar diminta membaca teks.
3.    Murid membincangkan soalan 1 hingga 4 dalam latihan “Fikir dan Jawab”.
4.    Guru dan murid merumuskan tentang pentingnya persisiran pantai dijaga untuk menjaga hidupan marin daripada pupus.
BBM
Buku Rujukan dan Buku Teks
REFLEKSI
Semua pelajar Berjaya menyalin nota. Walau bagaimanapun pelajar masih kurang memahami kepentingan persisiran pantai.

29/06/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
TAJUK/NILAI
Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar
Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat
      a.    mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan
      b.    Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar.
      c.    Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar.
2.    Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran.
3.    Kajian kes tentang pencemaran alam secara berkumpulan.
4.    Pelajar menghasilkan buku skrap tentang jenis, sebab dan akibat pencemaran alam.
5.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 101.
BBM
Buku Teks dan Buku Rujukan
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis pencemaran, punca-punca dan kesan pencemaran. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1F
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
TAJUK
Koleksi Cerita Rakyat Kita
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Mengenal pasti pelabagai jenis cerita rakyat.
  2. Menghasilkan himpunan cerita rakyat secara kreatif.
  3. Menunjukkan perasaaan bangga dengan cerita rakyat.
AKTIVITI
1.    Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menulis cerita rakyat yang telah dikumpulkan.
2.    Pelajar menghias  muka hadapan kulit buku dan membukujan cerita rakyat mengikut kreativit.
3.    Pelajar diminta membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.
BBM
Koleksi cerita rakyat.
REFLEKSI
Objektif tercapai.

30/06/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
3.25 – 4.00 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
3.3:Kemapanan Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan
  1. mengenal pasti punca pencemaran persisiran dan kemusnahan kawasan terumbu karang.
  2. Menjelaskan kepentingan persisiran pantai dan kawasan terumbu karang kepada hidupan marin dan manusia.
  3. Melibatkan diri dalam melindungi persisiran pantai.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar diminta membaca teks.
3.    Murid membincangkan soalan 1 hingga 4 dalam latihan “Fikir dan Jawab”.
4.    Guru dan murid merumuskan tentang pentingnya persisiran pantai dijaga untuk menjaga hidupan marin daripada pupus.
BBM
Buku Rujukan dan Buku Teks
REFLEKSI
P&P tidak berkesan kerana pelajar tidak memberikan tumpuan ketika perbincangan. Aktiviti akan diteruskan pada minggu depan.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1H
MASA
4.35 – 5.45 petang
BIDANG/TEMA
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
TAJUK
Koleksi Cerita Rakyat Kita
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Mengenal pasti pelabagai jenis cerita rakyat.
  2. Menghasilkan himpunan cerita rakyat secara kreatif.
  3. Menunjukkan perasaaan bangga dengan cerita rakyat.
AKTIVITI
1.    Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menulis cerita rakyat yang telah dikumpulkan.
2.    Pelajar menghias  muka hadapan kulit buku dan membukukan cerita rakyat mengikut kreativit.
3.    Pelajar diminta membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.
BBM
Koleksi cerita rakyat.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
5.45 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar
Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat
      a.    mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan
      b.    Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar.
      c.    Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar.
2.    Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran.
3.    Kajian kes tentang pencemaran alam secara perbincangan.
4.    Latihan
BBM
Buku Teks dan Buku Rujukan
REFLEKSI
Pelajar masih memerlukan bimbingan daripada guru untuk menjawab soalan latihan “Fikir dan Jawab”. Objektif akan dapat dicapai.

01/07/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1I
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar
Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat
     a.    mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan
     b.    Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar.
     c.    Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar.
2.    Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran.
3.    Kajian kes tentang pencemaran alam secara berkumpulan.
4.    Pelajar menghasilkan buku skrap tentang jenis, sebab dan akibat pencemaran alam.
5.    Latihan
BBM
Buku Teks dan Buku Rujukan
REFLEKSI
Kebanyakan pelajar tidak membawa bahan yang diperlukan. Oleh itu, guru meminta pelajar menjawab soalan “Fikir dan Jawab”. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar
Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat
     a.    mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan
     b.    Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar.
     c.    Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar.
2.    Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran.
3.    Kajian kes tentang pencemaran alam secara berkumpulan.
4.    Pelajar menghasilkan buku skrap tentang jenis, sebab dan akibat pencemaran alam.
5.    Latihan
BBM
Buku Teks dan Buku Rujukan
REFLEKSI
Pelajar dapat menyediakan buku skrap dan dapat membuat pembentangan hasil kerja dengan baik. Objektif dapat dicapai.



No comments:

Post a Comment