RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 26
27/06/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat a. mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan b. Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar. c. Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar. 2. Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran. 3. Kajian kes tentang pencemaran alam secara berkumpulan. 4. Pelajar menghasilkan buku skrap tentang jenis, sebab dan akibat pencemaran alam. 5. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 101. | |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Aktiviti buku skrap ditunda pada hari Jumaat kerana pelajar tidak membawa artikel yang diperlukan. Melalui latihan “Fikir dan Jawab” guru mendapati 40% pelajar tidak dapat mengenal pasti punca dan kesan pencemaran. Aktiviti akan diteruskan pada hari Jumaat. | |
| ||
2. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat a. mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan b. Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar. c. Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar. 2. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 3. Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran. 4. Latihan | |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal pasti jenis, punca dan kesan pencemaran. Objektif akan dapat dicapai. |
28/06/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1D | |
MASA | 3.25 – 4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Koleksi Cerita Rakyat Kita | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca cerita rakyat dalam buku teks.. 2. Pelajar dibahagikan beberapa kumpulan untuk membukukan cerita rakyat. 3. Pelajar menghasilkan koleksi cerita rakyat dan menghias mengikut kreativiti. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menghasilkan buku koleksi rakyat. Objektif tercapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 3.3:Kemapanan Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar diminta membaca teks. 3. Murid membincangkan soalan 1 hingga 4 dalam latihan “Fikir dan Jawab”. 4. Guru dan murid merumuskan tentang pentingnya persisiran pantai dijaga untuk menjaga hidupan marin daripada pupus. | |
BBM | Buku Rujukan dan Buku Teks | |
REFLEKSI | Semua pelajar Berjaya menyalin nota. Walau bagaimanapun pelajar masih kurang memahami kepentingan persisiran pantai. |
29/06/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
TAJUK/NILAI | Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat a. mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan b. Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar. c. Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar. 2. Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran. 3. Kajian kes tentang pencemaran alam secara berkumpulan. 4. Pelajar menghasilkan buku skrap tentang jenis, sebab dan akibat pencemaran alam. 5. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 101. | |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis pencemaran, punca-punca dan kesan pencemaran. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1F | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Koleksi Cerita Rakyat Kita | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menulis cerita rakyat yang telah dikumpulkan. 2. Pelajar menghias muka hadapan kulit buku dan membukujan cerita rakyat mengikut kreativit. 3. Pelajar diminta membentangkan hasil kerja di hadapan kelas. | |
BBM | Koleksi cerita rakyat. | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. |
30/06/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 3.25 – 4.00 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 3.3:Kemapanan Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar diminta membaca teks. 3. Murid membincangkan soalan 1 hingga 4 dalam latihan “Fikir dan Jawab”. 4. Guru dan murid merumuskan tentang pentingnya persisiran pantai dijaga untuk menjaga hidupan marin daripada pupus. | |
BBM | Buku Rujukan dan Buku Teks | |
REFLEKSI | P&P tidak berkesan kerana pelajar tidak memberikan tumpuan ketika perbincangan. Aktiviti akan diteruskan pada minggu depan. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1H | |
MASA | 4.35 – 5.45 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Koleksi Cerita Rakyat Kita | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menulis cerita rakyat yang telah dikumpulkan. 2. Pelajar menghias muka hadapan kulit buku dan membukukan cerita rakyat mengikut kreativit. 3. Pelajar diminta membentangkan hasil kerja di hadapan kelas. | |
BBM | Koleksi cerita rakyat. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.45 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat a. mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan b. Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar. c. Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar. 2. Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran. 3. Kajian kes tentang pencemaran alam secara perbincangan. 4. Latihan | |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Pelajar masih memerlukan bimbingan daripada guru untuk menjawab soalan latihan “Fikir dan Jawab”. Objektif akan dapat dicapai. |
01/07/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat a. mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan b. Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar. c. Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar. 2. Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran. 3. Kajian kes tentang pencemaran alam secara berkumpulan. 4. Pelajar menghasilkan buku skrap tentang jenis, sebab dan akibat pencemaran alam. 5. Latihan | |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar tidak membawa bahan yang diperlukan. Oleh itu, guru meminta pelajar menjawab soalan “Fikir dan Jawab”. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar Tajuk: Manusia yang rasional sentiasa peka terhadap masalah alam sekitar. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat a. mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan b. Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar. c. Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan para pelajar mengenai masalah-masalah berkaitan dengan alam sekitar. 2. Pelajar diminta menyenaraikan jenis-jenis pencemaran dan punca-punca pencemaran. 3. Kajian kes tentang pencemaran alam secara berkumpulan. 4. Pelajar menghasilkan buku skrap tentang jenis, sebab dan akibat pencemaran alam. 5. Latihan | |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyediakan buku skrap dan dapat membuat pembentangan hasil kerja dengan baik. Objektif dapat dicapai. |
No comments:
Post a Comment