RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 28
11/07/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri. b. Mengenal pasti lambang dan identiti negara. c. Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan Negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota (Definisi dan ciri-ciri nilai) 2. Pelajar diminta membaca teks halaman 109. 3. Guru bersoal jawab dengan pelajar. 4. Pelajar diminta melukis bendera negeri Sarawak dan menulis lagu negeri. 5. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 110 secara perbincangan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat melukis bendera Malaysia dan Sarawak dengan baik. Objektif dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri. b. Mengenal pasti lambang dan identiti negara. c. Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota (Definisi dan ciri-ciri nilai) 2. Pelajar diminta membaca teks halaman 109. 3. Guru bersoal jawab dengan pelajar. 4. Pelajar diminta melukis bendera negeri Sarawak dan menulis lagu negeri. 5. Pelajar diminta melukis bendera-bendera negeri Malaysia. 6. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 110 secara perbincangan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | 90% pelajar dapat melukis bendera Malaysia dengan baik. Objektif akan dapat dicapai. |
12/07/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1D | |
MASA | 3.25 – 4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Koleksi Cerita Rakyat Pelbagai Kaum Tajuk: Mari Bercerita. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat a. Mengenal pasti cerita rakyat Malaysia. b. Menceritakan sebuah cerita rakyat Malaysia. c. Berbangga dengan cerita rakyat pelbagai kaum. | |
AKTIVITI | 1. Setiap kumpulan menghantar 1-2 wakil untuk bercerita cerita rakyat pelbagai kaum. Setiap pelajar diberikan maksimum 10 minit untuk bercerita di hadapan kelas. 2. Sesi soal jawab antara pelajar. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. Pelajar dapat menceritakan cerita rakyat di hadapan kelas dengan baik. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.1: Cinta akan Negara Tajuk: Negara Makmur Rakyat Sejahtera | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Berbangga dengan segala kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan. b. Menggunakan sebaik-baiknya segala kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan. c. Mengenal pasti langkah-langkah untuk menjaga perkhidmatan dan kemudahan awam dengan baik. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca teks halaman 125 2. Sesi soal jawab. Guru meminta pelajar menyenaraikan kemudahan-kemudahan awam yang terdapat dalam negara. 3. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 126. 5. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin nota. Namun pelajar masih dibimbing oleh guru untuk menjawab soalan latihan. |
13/07/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
TAJUK/NILAI | Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri. b. Mengenal pasti lambang dan identiti negara. c. Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota (Definisi dan ciri-ciri nilai) 2. Pelajar diminta membaca teks halaman 109. 3. Guru bersoal jawab dengan pelajar. 4. Pelajar diminta melukis bendera negeri Sarawak dan menulis lagu negeri. 5. Pelajar diminta melukis bendera-bendera negeri Malaysia. 6. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 110 secara perbincangan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1F | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat | |
TAJUK | Unit 7: Kerajaan Demokrasi | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca teks halaman 85-86. 2. Sesi soal jawab. 3. Latihan. Pelajar menyalin latihan daripada papan hitam. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. |
14/07/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 3.25 – 4.00 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.1: Cinta akan Negara Tajuk: Negara Makmur Rakyat Sejahtera | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Berbangga dengan segala kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan. b. Menggunakan sebaik-baiknya segala kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan. c. Mengenal pasti langkah-langkah untuk menjaga perkhidmatan dan kemudahan awam dengan baik. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca teks halaman 125. 2. Sesi soal jawab. Guru meminta pelajar menyenaraikan kemudahan-kemudahan awam yang terdapat dalam negara. 3. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 4. Latihan Fikir dan Jawab halaman 126. 5. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat menyenaraikan kemudahan-kemudahan awam. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1H | |
MASA | 4.35 – 5.45 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat | |
TAJUK | Unit 7: Kerajaan Demokrasi | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca teks halaman 85-86. 2. Sesi soal jawab. 3. Latihan. Pelajar menyalin latihan daripada papan hitam. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Sesi soal jawab berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjawab empat soalan daripada guru dengan baik.Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.45 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri. b. Mengenal pasti lambang dan identiti negara. c. Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota (Definisi dan ciri-ciri nilai) 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar 3. Pelajar diminta melukis bendera negeri Sarawak. 4. Pelajar diminta menyanyikan lagu “Negaraku” dan lagu negeri. 5. Latihan. Pelajar diminta menulis lirik lagu negara/negeri. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyanyikan lagu “Negaraku” dan lagu negeri dengan baik. Namun pelajar mengalami kesukaran menulis lirik lagu negara/negeri. Oleh itu, pelajar dibimbing oleh guru untuk menulis lirik lagu negara/negeri dengan betul. |
15/07/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri. b. Mengenal pasti lambang dan identiti negara. c. Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar. 2. Pelajar diminta mengenal pasti bendera negeri-negeri di Malaysia. 3. Pelajar diminta melukis bendera negeri-negeri di Malaysia. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar hanya dapat menyiapkan 60% bendera negeri- negeri di Malaysia. Guru membenarkan pelajar menyiapkan tugasan di rumah. Pelajar dapat mengenal pasti bendera negeri-negeri di Malaysia dengan bimbingan guru. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri. b. Mengenal pasti lambang dan identiti negara. c. Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara. | |
AKTIVITI | 2. Pelajar diminta melukis bendera negeri-negeri di Malaysia. 3. Pelajar diminta menulis lirik lagu “Negaraku” 4. Latihan. Pelajar diminta menulis latihan daripada papan hitam. | |
BBM | Buku Teks, Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyiapkan tugasan melukis bendera negeri-negeri di Malaysia dengan baik. Pelajar juga dapat menulis lirik lagu negara dan lagu negeri dengan baik tanpa bimbingan guru. Objektif tercapai. |
No comments:
Post a Comment