Saturday, July 16, 2011

RPH (MINGGU 28)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 28

11/07/2011 (ISNIN)
1.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1I
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
NILAI/TAJUK
Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara
Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri.
b.    Mengenal pasti lambang dan identiti negara.
c.    Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan Negara.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota (Definisi dan ciri-ciri nilai)
2.    Pelajar diminta membaca teks halaman 109.
3.    Guru bersoal jawab dengan pelajar.
4.    Pelajar diminta melukis bendera negeri Sarawak dan menulis lagu negeri.
5.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 110 secara perbincangan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat melukis bendera Malaysia dan Sarawak dengan baik. Objektif dapat dicapai.

2.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
NILAI/TAJUK
Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara
Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri.
b.    Mengenal pasti lambang dan identiti negara.
c.    Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota (Definisi dan ciri-ciri nilai)
2.    Pelajar diminta membaca teks halaman 109.
3.    Guru bersoal jawab dengan pelajar.
4.    Pelajar diminta melukis bendera negeri Sarawak dan menulis lagu negeri.
5.    Pelajar diminta melukis bendera-bendera negeri Malaysia.
6.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 110 secara perbincangan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
90% pelajar dapat melukis bendera Malaysia dengan baik. Objektif akan dapat dicapai.

12/07/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1D
MASA
3.25 – 4.35 petang
BIDANG/TEMA
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
TAJUK
Koleksi Cerita Rakyat Pelbagai Kaum
Tajuk: Mari Bercerita.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat
a.    Mengenal pasti cerita rakyat Malaysia.
b.    Menceritakan sebuah cerita rakyat Malaysia.
c.    Berbangga dengan cerita rakyat pelbagai kaum.
AKTIVITI
1.    Setiap kumpulan menghantar 1-2 wakil untuk bercerita cerita rakyat pelbagai kaum. Setiap pelajar diberikan maksimum 10 minit untuk bercerita di hadapan kelas.
2.    Sesi soal jawab antara pelajar.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif tercapai. Pelajar dapat menceritakan cerita rakyat di hadapan kelas dengan baik.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
NILAI/TAJUK
Nilai 4.1: Cinta akan Negara
Tajuk: Negara Makmur Rakyat Sejahtera
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Berbangga dengan segala kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan.
b.    Menggunakan sebaik-baiknya segala kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan.
c.    Mengenal pasti langkah-langkah untuk menjaga perkhidmatan dan kemudahan awam dengan baik.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca teks halaman 125
2.    Sesi soal jawab. Guru meminta pelajar menyenaraikan kemudahan-kemudahan awam yang terdapat dalam negara.
3.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
4.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 126.
5.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota. Namun pelajar masih dibimbing oleh guru untuk menjawab soalan latihan.

13/07/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
TAJUK/NILAI
Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara
Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri.
b.    Mengenal pasti lambang dan identiti negara.
c.    Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota (Definisi dan ciri-ciri nilai)
2.    Pelajar diminta membaca teks halaman 109.
3.    Guru bersoal jawab dengan pelajar.
4.    Pelajar diminta melukis bendera negeri Sarawak dan menulis lagu negeri.
5.    Pelajar diminta melukis bendera-bendera negeri Malaysia.
6.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 110 secara perbincangan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1F
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat
TAJUK
Unit 7: Kerajaan Demokrasi
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca teks halaman 85-86.
2.    Sesi soal jawab.
3.    Latihan. Pelajar menyalin latihan daripada papan hitam.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

14/07/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
3.25 – 4.00 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
NILAI/TAJUK
Nilai 4.1: Cinta akan Negara
Tajuk: Negara Makmur Rakyat Sejahtera
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Berbangga dengan segala kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan.
b.    Menggunakan sebaik-baiknya segala kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan.
c.    Mengenal pasti langkah-langkah untuk menjaga perkhidmatan dan kemudahan awam dengan baik.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca teks halaman 125.
2.    Sesi soal jawab. Guru meminta pelajar menyenaraikan kemudahan-kemudahan awam yang terdapat dalam negara.
3.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
4.    Latihan Fikir dan Jawab halaman 126.
5.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat menyenaraikan kemudahan-kemudahan awam.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1H
MASA
4.35 – 5.45 petang
BIDANG/TEMA
Tema 5: Malaysia Negara Berdaulat
TAJUK
Unit 7: Kerajaan Demokrasi
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca teks halaman 85-86.
2.    Sesi soal jawab.
3.    Latihan. Pelajar menyalin latihan daripada papan hitam.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Sesi soal jawab berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjawab empat soalan daripada guru dengan baik.Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
5.45 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
NILAI/TAJUK
Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara
Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri.
b.    Mengenal pasti lambang dan identiti negara.
c.    Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota (Definisi dan ciri-ciri nilai)
2.    Guru bersoal jawab dengan pelajar
3.    Pelajar diminta melukis bendera negeri Sarawak.
4.    Pelajar diminta menyanyikan lagu “Negaraku” dan lagu negeri.
5.    Latihan. Pelajar diminta menulis lirik lagu negara/negeri.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyanyikan lagu “Negaraku” dan lagu negeri dengan baik. Namun pelajar mengalami kesukaran menulis lirik lagu negara/negeri. Oleh itu, pelajar dibimbing oleh guru untuk menulis lirik lagu negara/negeri dengan betul.

15/07/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1I
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
NILAI/TAJUK
Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara
Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri.
b.    Mengenal pasti lambang dan identiti negara.
c.    Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan pelajar.
2.    Pelajar diminta mengenal pasti bendera negeri-negeri di Malaysia.
3.    Pelajar diminta melukis bendera negeri-negeri di Malaysia.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar hanya dapat menyiapkan 60% bendera negeri- negeri di Malaysia. Guru membenarkan pelajar menyiapkan tugasan di rumah. Pelajar dapat mengenal pasti bendera negeri-negeri di Malaysia dengan bimbingan guru.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
NILAI/TAJUK
Nilai 4.2: Taat Setia kepada Raja dan Negara
Tajuk: Identiti Negara Lambang Kedaulatan Negara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti lambang dan identiti setiap negeri.
b.    Mengenal pasti lambang dan identiti negara.
c.    Menghormati lambang dan identiti setiap negeri, dan negara.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan pelajar.
2.    Pelajar diminta melukis bendera negeri-negeri di Malaysia.
3.    Pelajar diminta menulis lirik lagu “Negaraku”
4.    Latihan. Pelajar diminta menulis latihan daripada papan hitam.
BBM
Buku Teks, Buku Rujukan
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyiapkan tugasan melukis bendera negeri-negeri di Malaysia dengan baik. Pelajar juga dapat menulis lirik lagu negara dan lagu negeri dengan baik tanpa bimbingan guru. Objektif tercapai.



No comments:

Post a Comment