Monday, July 4, 2011

RPH (MINGGU 25)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 25

20/06/2011 (ISNIN)
1.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1I
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
3.3: Kemapanan Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyokong pelbagai usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan.
AKTIVITI
1.    Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar misalnya isu pembalakan haram.
2.    Soal jawab dengan pelajar mengenai cara mengekalkan hutan.
3.    Pelajar menyalin nota.
4.    Latihan dalam buku teks ms 93-94.
5.    Latihan. Guru mengedarkan lembaran kerja.
BBM
Buku Rujukan dan Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan usaha-usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan. Semua pelajar berjaya menyalin nota.

2.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
3.3: Kemapanan Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyokong pelbagai usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan.
AKTIVITI
1.    Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar misalnya isu pembalakan haram.
2.    Soal jawab dengan pelajar mengenai cara mengekalkan hutan.
3.    Pelajar menyalin nota.
4.    Guru mengedarkan lembaran kerja.
BBM
Buku Rujukan dan Buku Teks
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota. Namun pelajar masih memerlukan bimbingan daripada guru untuk menjawab soalan yang diedarkan oleh guru.

21/06/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1D
MASA
3.25 – 4.35 petang
BIDANG/TEMA
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
TAJUK
Cerita Rakyat Pelbagai Kaum
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menerangkan cerita-cerita rakyat pelbagai kaum.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca cerita rakyat dalam buku teks..
2.    Guru menyoal beberapa orang murid untuk menyatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat.
3.    Latihan. Pelajar menyalin nota mengenai tujuan dan usaha-usaha mengekalkan cerita rakyat.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan pengajaran daripada pelbagai cerita rakyat. Semua pelajar berjaya menyalin nota.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
3.2:Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga sumber air dan mengelakkan pembaziran air.
AKTIVITI
1.    Guru menyoal beberapa orang pelajar mengenai  kepentingan air dalam kehidupan manusia.
2.    Pelajar menyalin nota.
3.    Latihan dalam buku teks halaman 108.
BBM
Buku Rujukan dan Buku Teks
REFLEKSI
P&P tidak dapat dijalankan kerana semua pelajar terlibat dengan perhimpunan.

22/06/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
TAJUK/NILAI
3.3: Kemapanan Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyokong pelbagai usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan.
AKTIVITI
1.    Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar misalnya isu pembalakan haram.
2.    Soal jawab dengan pelajar mengenai cara mengekalkan hutan.
3.    Pelajar menyalin nota.
4.    Latihan dalam buku teks ms 93-94 dan latihan dalam lembaran kerja,
BBM
Buku Rujukan dan Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyatakan usaha mengekalkan hutan. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1F
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
TAJUK
Cerita Rakyat Pelbagai Kaum
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar menerangkan ciri-ciri cerita rakyat pelbagai kaum dan meneladani nilai-nilai murni yang terdapat dalam cerita rakyat.
AKTIVITI
1.    Guru memberikan penerangan tentang tugasan aktiviti 6C halaman 78 buku teks.
2.    Pelajar dibahagikan tugas secara berkumpulan untuk mencari cerita rakyat pelbagai kaum dan membukukan cerita rakyat mengikut kreativiti.
3.    Guru memberikan penerangan mengenai ciri-ciri dan tujuan cerita rakyat.
4.    Pelajar diminta menjawab soalan dalam buku aktiviti halaman 53-54.
BBM
Buku Teks dan buku aktiviti.
REFLEKSI
Kebanyakan pelajar berjaya menyalin latihan daripada buku aktiviti. Objektif akan dapat dicapai.

23/06/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
3.25 – 4.00 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
3.2:Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga sumber air dan mengelakkan pembaziran air.
AKTIVITI
1.    Guru menyoal beberapa orang pelajar mengenai  kepentingan air dalam kehidupan manusia.
2.    Pelajar menyalin nota.
3.    Latihan dalam buku teks halaman 108.
BBM
Buku Rujukan dan Buku Teks
REFLEKSI
Para pelajar dapat menyenaraikan kepentingan air dalam kehidupan manusia. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1H
MASA
4.35 – 5.45 petang
BIDANG/TEMA
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
TAJUK
Cerita Rakyat Pelbagai Kaum
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca cerita-cerita rakyat halaman 72-76.
2.    Sesi soal jawab dengan pelajar mengenai pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat.
3.    Pelajar diminta menyalin nota daripada papan hitam (Cara cerita rakyat disampaikan, usaha-usaha untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat dan tujuan cerita rakyat disampaikan).
4.    Latihan. Pelajar diminta menjawab soalann dalam buku aktiviti.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota. Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
5.45 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
3.3: Kemapanan Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyokong pelbagai usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan.
AKTIVITI
1.    Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar misalnya isu pembalakan haram.
2.    Soal jawab dengan pelajar mengenai cara mengekalkan hutan.
3.    Guru membimbing pelajar menjawab soalan “Fikir dan Jawab” dalam buku teks.
BBM
Buku Rujukan dan Buku Teks
REFLEKSI
P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar dibenarkan balik awal pada pukul 5.45 ptg.

No comments:

Post a Comment