RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 25
20/06/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 3.3: Kemapanan Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyokong pelbagai usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan. | |
AKTIVITI | 1. Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar misalnya isu pembalakan haram. 2. Soal jawab dengan pelajar mengenai cara mengekalkan hutan. 3. Pelajar menyalin nota. 4. Latihan dalam buku teks ms 93-94. 5. Latihan. Guru mengedarkan lembaran kerja. | |
BBM | Buku Rujukan dan Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan usaha-usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan. Semua pelajar berjaya menyalin nota. | |
| ||
2. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 3.3: Kemapanan Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyokong pelbagai usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan. | |
AKTIVITI | 1. Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar misalnya isu pembalakan haram. 2. Soal jawab dengan pelajar mengenai cara mengekalkan hutan. 3. Pelajar menyalin nota. 4. Guru mengedarkan lembaran kerja. | |
BBM | Buku Rujukan dan Buku Teks | |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin nota. Namun pelajar masih memerlukan bimbingan daripada guru untuk menjawab soalan yang diedarkan oleh guru. |
21/06/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1D | |
MASA | 3.25 – 4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Cerita Rakyat Pelbagai Kaum | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menerangkan cerita-cerita rakyat pelbagai kaum. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca cerita rakyat dalam buku teks.. 2. Guru menyoal beberapa orang murid untuk menyatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat. 3. Latihan. Pelajar menyalin nota mengenai tujuan dan usaha-usaha mengekalkan cerita rakyat. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan pengajaran daripada pelbagai cerita rakyat. Semua pelajar berjaya menyalin nota. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 3.2:Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga sumber air dan mengelakkan pembaziran air. | |
AKTIVITI | 1. Guru menyoal beberapa orang pelajar mengenai kepentingan air dalam kehidupan manusia. 2. Pelajar menyalin nota. 3. Latihan dalam buku teks halaman 108. | |
BBM | Buku Rujukan dan Buku Teks | |
REFLEKSI | P&P tidak dapat dijalankan kerana semua pelajar terlibat dengan perhimpunan. |
22/06/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
TAJUK/NILAI | 3.3: Kemapanan Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyokong pelbagai usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan. | |
AKTIVITI | 1. Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar misalnya isu pembalakan haram. 2. Soal jawab dengan pelajar mengenai cara mengekalkan hutan. 3. Pelajar menyalin nota. 4. Latihan dalam buku teks ms 93-94 dan latihan dalam lembaran kerja, | |
BBM | Buku Rujukan dan Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan usaha mengekalkan hutan. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1F | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Cerita Rakyat Pelbagai Kaum | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar menerangkan ciri-ciri cerita rakyat pelbagai kaum dan meneladani nilai-nilai murni yang terdapat dalam cerita rakyat. | |
AKTIVITI | 1. Guru memberikan penerangan tentang tugasan aktiviti 6C halaman 78 buku teks. 2. Pelajar dibahagikan tugas secara berkumpulan untuk mencari cerita rakyat pelbagai kaum dan membukukan cerita rakyat mengikut kreativiti. 3. Guru memberikan penerangan mengenai ciri-ciri dan tujuan cerita rakyat. 4. Pelajar diminta menjawab soalan dalam buku aktiviti halaman 53-54. | |
BBM | Buku Teks dan buku aktiviti. | |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar berjaya menyalin latihan daripada buku aktiviti. Objektif akan dapat dicapai. |
23/06/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 3.25 – 4.00 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 3.2:Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga sumber air dan mengelakkan pembaziran air. | |
AKTIVITI | 1. Guru menyoal beberapa orang pelajar mengenai kepentingan air dalam kehidupan manusia. 2. Pelajar menyalin nota. 3. Latihan dalam buku teks halaman 108. | |
BBM | Buku Rujukan dan Buku Teks | |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyenaraikan kepentingan air dalam kehidupan manusia. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1H | |
MASA | 4.35 – 5.45 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Cerita Rakyat Pelbagai Kaum | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca cerita-cerita rakyat halaman 72-76. 2. Sesi soal jawab dengan pelajar mengenai pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat. 3. Pelajar diminta menyalin nota daripada papan hitam (Cara cerita rakyat disampaikan, usaha-usaha untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat dan tujuan cerita rakyat disampaikan). 4. Latihan. Pelajar diminta menjawab soalann dalam buku aktiviti. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin nota. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.45 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 3.3: Kemapanan Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyokong pelbagai usaha melindungi khazanah hutan daripada kemusnahan. | |
AKTIVITI | 1. Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar misalnya isu pembalakan haram. 2. Soal jawab dengan pelajar mengenai cara mengekalkan hutan. 3. Guru membimbing pelajar menjawab soalan “Fikir dan Jawab” dalam buku teks. | |
BBM | Buku Rujukan dan Buku Teks | |
REFLEKSI | P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar dibenarkan balik awal pada pukul 5.45 ptg. |
No comments:
Post a Comment