RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 27
04/07/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 4: Nilai berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.1: Cinta Akan Negara Tajuk: Kenali Negara, cintai negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. b. Mengkaji keunikan dan keindahan tempat-tempat tersebut. c. Berbangga dan menyayangi tempat-tempat tersebut. d. Menghargai keindahan dan keunikan negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar diminta menyenaraikan tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. 3. Pelajar membaca teks halaman 107 bertajuk” Keindahan dan Keunikan Negara Kita. 4. Latihan. Pelajar diminta menyenaraikan tempat-tempat menarik di Malaysia dan keunikan serta keindahan tempat tersebut. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyenaraikan lima tempat-tempat menarik di Malaysia. Objektif tercapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 4: Nilai berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.1: Cinta Akan Negara Tajuk: Kenali Negara, cintai negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. b. Mengkaji keunikan dan keindahan tempat-tempat tersebut. c. Berbangga dan menyayangi tempat-tempat tersebut. d. Menghargai keindahan dan keunikan negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar diminta menyenaraikan tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. 3. Pelajar membaca teks halaman 107 bertajuk” Keindahan dan Keunikan Negara Kita”. 4. Pelajar diminta menyenaraikan keunikan dan keindahan Gunung Kinabalu dan Gua Mulu. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin nota dan memahami keindahan serta keunikan tempat-tempat menarik di Malaysia. Objektif tercapai. |
05/07/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1D | |
MASA | 3.25 – 4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Koleksi Cerita Rakyat Kita | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menulis cerita rakyat yang telah dikumpulkan. 2. Pelajar menghias muka hadapan kulit buku dan membukukan cerita rakyat mengikut kreativiti. 3. Pelajar diminta membentangkan hasil kerja di hadapan kelas. | |
BBM | Buku teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menghasilkan buku koleksi cerita rakyat dengan cantik. Objektif tercapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar Unit 20: Menangani Bencana Alam Tanggung Jawab bersama | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyalin nota daripada papan hitam dan buku teks halaman 121. 2. Perbincangan mengenai langkah-langkah menghadapi bencara alam. 3. Guru memilih beberapa orang pelajar secara rawak untuk membaca teks halaman 119. 4. Latihan ‘Fikir dan Jawab” halaman120. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis bencana alam. Guru menekankan langkah-langkah menghadapi bencana alam. Objektif akan dapat dicapai. |
06/07/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
TAJUK/NILAI | Nilai 4.1: Cinta Akan Negara Tajuk: Kenali Negara, cintai negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. b. Mengkaji keunikan dan keindahan tempat-tempat tersebut. c. Berbangga dan menyayangi tempat-tempat tersebut. d. Menghargai keindahan dan keunikan Negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar diminta menyenaraikan tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. 3. Pelajar membaca teks halaman 107 bertajuk” Keindahan dan Keunikan Negara Kita”. 4. Latihan Fikir dan Jawab halaman 104. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1F | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Unit 6: Cerita Rakyat Pelbagai Kaum | |
TAJUK | Sang Kancil Menjadi Hakim | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca cerita “Sang Kancil Menjadi Hakim” halaman 79 hingga 82. 2. Guru memilih empat orang pelajar untuk melakonkan babak dalam cerita “Sang Kancil Menjadi Hakim” di hadapan kelas. 3. Guru bersoal jawab dengan pelajar secara rawak untuk menyenaraikan pengajaran yang terdapat dalam cerita tersebut. 4. Latihan. Pelajar menjawab tiga soalan yang terdapat dalam halaman 82. | |
BBM | Buku teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat melakonkan babak cerita ‘Sang Kancil menjadi hakim’ dengan baik. |
07/07/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 3.25 – 4.00 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar Unit 20: Menangani Bencana Alam Tanggung Jawab bersama | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyalin nota daripada papan hitam dan buku teks halaman 121. 2. Perbincangan mengenai langkah-langkah menghadapi bencana alam. 3. Latihan ‘Fikir dan Jawab” halaman 120. 4. Perbincangan latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1H | |
MASA | 4.35 – 5.45 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Koleksi Cerita Rakyat Kita | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI | 1. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menulis cerita rakyat yang telah dikumpulkan. 2. Pelajar menghias muka hadapan kulit buku dan membukukan cerita rakyat mengikut kreativiti. 3. Pelajar diminta membentangkan hasil kerja di hadapan kelas. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Semua kumpulan berjaya menghasilkan buku koleksi cerita rakyat. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.45 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.1: Cinta Akan Negara Tajuk: Kenali Negara, cintai negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. b. Mengkaji keunikan dan keindahan tempat-tempat tersebut. c. Berbangga dan menyayangi tempat-tempat tersebut. d. Menghargai keindahan dan keunikan negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar diminta menyenaraikan tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. 3. Pelajar membaca teks “Tanah Pusaka”. Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai kandungan lirik Tanah Pusaka. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. |
08/07/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 4: Nilai berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.1: Cinta Akan Negara Tajuk: Kenali Negara, cintai negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti tempat-tempat indah dan menarik di Negara kita. b. Mengkaji keunikan dan keindahan tempat-tempat tersebut. c. Berbangga dan menyayangi tempat-tempat tersebut. d. Menghargai keindahan dan keunikan Negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar diminta menyenaraikan tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. 3. Pelajar membaca teks halaman 107 bertajuk” Keindahan dan Keunikan Negara Kita. 4. Latihan. Pelajar menyalin latihan daripada papan hitam. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 4: Nilai berkaitan Dengan Patriotisme | |
NILAI/TAJUK | Nilai 4.1: Cinta Akan Negara Tajuk: Kenali Negara, cintai negara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. b. Mengkaji keunikan dan keindahan tempat-tempat tersebut. c. Berbangga dan menyayangi tempat-tempat tersebut. d. Menghargai keindahan dan keunikan negara. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar diminta menyenaraikan tempat-tempat indah dan menarik di negara kita. 3. Latihan. 4. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. 90% pelajar dapat menjawab soalan dengan baik. |
No comments:
Post a Comment