Friday, September 23, 2011

RPH (MINGGU 38)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 38
19/09/2011 (ISNIN)
1
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1N
MASA
2.00-3.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.5: Sikap Keterbukaan
Unit 33: Sikap Terbuka Membina Keyakinan Diri
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerima pandangan orang lain.
b.    Mengawal perasaan dalam setiap situasi.
c.    Menghormati pandangan dan keputusan orang lain.
AKTIVITI
1.    Pelajar membaca teks halaman 164.
2.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
3.    Latihan.
4.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
70% pelajar dapat menyalin nota dengan baik. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1I
MASA
4.00-5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.5: Sikap Keterbukaan
Unit 33: Sikap Terbuka Membina Keyakinan Diri
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerima pandangan orang lain.
b.    Mengawal perasaan dalam setiap situasi.
c.    Menghormati pandangan dan keputusan orang lain.
AKTIVITI
1.    Pelajar membaca teks halaman 164.
2.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
3.    Latihan.
4.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Semua pelajar dapat menyalin nota yang diberikan. Aktiviti berjalan dengan lancar.

3.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
2L
MASA
5.45 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
NILAI/TAJUK
Nilai 7.1: Hidup Bersama Secara Aman
Unit 34: Semangat Kejiranan Asas Perpaduan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menghuraikan sikap kejiranan yang baik untuk mengeratkan perpaduan.
b.    Menjadi jiran baik yang boleh dicontohi oleh masyarakat.
AKTIVITI
1.    Pelajar membaca teks dalam buku teks halaman 196 dan 197.
2.    Pelajar menyalin nota.
3.    Latihan.
4.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Aktiviti berjalan dengan lancar.

20/09/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1A/1C
MASA
3.25 – 4.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian.
NILAI/TAJUK
Nilai 7.1: Hidup Bersama Secara Aman
Unit 34: Perpaduan Teras Keharmonian.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Memahami kepentingan hubungan yang baik dalam hidup bermasyarakat.
  2. Mengenali dan menghormati setiap individu.
  3. Mengekalkan persahabatan antara satu sama lain.
  4. Menunjukkan sikap mesra demi keharmonian hidup.
AKTIVITI
1.    Penerangan oleh guru.
2.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
3.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai cara untuk menjalin dan mengekalkan persahabatan antara satu sama lain halaman 171.
4.    Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyiapkan latihan yang diberikan. Objektif akan dapat dicapai

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
NILAI/TAJUK
Nilai 7.1: Hidup Bersama Secara Aman
Unit 34: Semangat Kejiranan Asas Perpaduan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menghuraikan sikap kejiranan yang baik untuk mengeratkan perpaduan.
b.    Menjadi jiran baik yang boleh dicontohi oleh masyarakat.
AKTIVITI
1.    Pelajar membaca teks dalam buku teks halaman 196 dan 197.
2.    Pelajar menyalin nota.
3.    Latihan.
4.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Tiada aktiviti yang dijalankan kerana pelajar terlibat dengan perhimpunan.

21/09/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2J
MASA
3.25-4.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
NILAI/TAJUK
Nilai 7.1: Hidup Bersama Secara Aman
Unit 34: Semangat Kejiranan Asas Perpaduan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menghuraikan sikap kejiranan yang baik untuk mengeratkan perpaduan.
b.    Menjadi jiran baik yang boleh dicontohi oleh masyarakat.
AKTIVITI
1.    Pelajar membaca teks dalam buku teks halaman 196 dan 197.
2.    Perbincangan.
3.    Latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Pelajar dibimbing oleh guru untuk menjawab soalan latihan. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
3D
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang diedarkan.
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Latihan.
  3. Sesi perbincangan.
BBM
Buku Teks dan Buku Rujukan

REFLEKSI
Aktiviti berjalan dengan lancar.

22/09/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1A/1C
MASA
2.35 – 3.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
NILAI/TAJUK
Nilai 7.2: Saling membantu dan bekerjasama
Unit 35: Semangat Kekitaan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Memahami kepentingan sikap suka membantu untuk hidup harmoni.
  2. Meramalkan kemungkinan yang akan terjadi sekiranya setiap individu mementingkan diri sendiri.
  3. Menyatakan cara yang boleh diamalkan untuk hidup bekerjasama.
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
  3. Perbincangan dan bersoal jawab.
  4. Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Aktiviti berjalan dengan lancar.

1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
3.25-4.00 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
NILAI/TAJUK
Nilai 7.2: Saling membantu dan bekerjasama
Unit 35: Permuafakatan membawa Berkat.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Menjelaskan kepentingan menyertai aktiviti-aktiviti kemasyarakatan untuk pembangunan negara.
  2. Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti masyarakat untuk kesejahteraan bersama.
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru mengenai jenis-jenis aktiviti kemasyarakatan dan kepentingan menyertainya.
  2. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
  3. Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
95% pelajar dapat menyalin nota daripada papan hitam dengan baik. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2L
MASA
4.35-5.45 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
NILAI/TAJUK
Nilai 7.2: Saling membantu dan bekerjasama
Unit 35: Permuafakatan membawa Berkat.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Menjelaskan kepentingan menyertai aktiviti-aktiviti kemasyarakatan untuk pembangunan negara.
  2. Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti masyarakat untuk kesejahteraan bersama.
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru mengenai jenis-jenis aktiviti kemasyarakatan dan kepentingan menyertainya.
  2. Sesi soal jawab.
  3. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
  4. Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Berdasarkan aktiviti soal jawab dengan pelajar, pelajar dapat menyenaraikan aktiviti-aktiviti masyarakat dengan baik. Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
5.45-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian.
NILAI/TAJUK
Nilai 7.1: Hidup Bersama Secara Aman
Unit 34: Perpaduan Teras Keharmonian.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Memahami kepentingan hubungan yang baik dalam hidup bermasyarakat.
  2. Mengenali dan menghormati setiap individu.
  3. Mengekalkan persahabatan antara satu sama lain.
  4. Menunjukkan sikap mesra demi keharmonian hidup.
AKTIVITI
1.    Penerangan oleh guru.
2.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
3.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai cara untuk menjalin dan mengekalkan persahabatan antara satu sama lain halaman 171.
4.    Latihan.
BBM
Buku teks
REFLEKSI
90% pelajar berjaya menyalin nota. Aktiviti berjalan dengan lancar.

23/09/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
3D
MASA
2.00-2.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara
OBJEKTIF
Pada akhir aktiviti ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang diedarkan.
AKTIVITI
  1. Latihan.
  2. Ulang kaji.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar menjalankan aktiviti mengulangkaji di perpustakaan.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1I
MASA
4.00-4.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian.
NILAI/TAJUK
Nilai 7.1: Hidup Bersama Secara Aman
Unit 34: Perpaduan Teras Keharmonian.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Memahami kepentingan hubungan yang baik dalam hidup bermasyarakat.
  2. Mengenali dan menghormati setiap individu.
  3. Mengekalkan persahabatan antara satu sama lain.
  4. Menunjukkan sikap mesra demi keharmonian hidup.
AKTIVITI
1.    Penerangan oleh guru.
2.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
3.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai cara untuk menjalin dan mengekalkan persahabatan antara satu sama lain halaman 171.
4.    Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2J
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
NILAI/TAJUK
Nilai 7.2: Saling membantu dan bekerjasama
Unit 35: Permuafakatan membawa Berkat.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Menjelaskan kepentingan menyertai aktiviti-aktiviti kemasyarakatan untuk pembangunan Negara.
  2. Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti masyarakat untuk kesejahteraan bersama.
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru mengenai jenis-jenis aktiviti kemasyarakatan dan kepentingan menyertainya.
  2. Sesi soal jawab.
  3. Perbincangan.
  4. Latihan.
BBM
Buku Teks dan Buku Kerja
REFLEKSI
80% pelajar yang dapat menyiapkan latihan yang diberikan. Objektif akan dapat dicapai.






No comments:

Post a Comment