RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 35
CUTI
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 36
05/09/2011 (ISNIN) | ||
1 | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1N | |
MASA | 2.00-3.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui keperluan kebebasan bersuara. b. Memahami sebab-sebab adanya had tertentu dalam kebebasan bersuara. c. Memberikan pendapat dan membuat pilihan dengan wajar. d. Menghuraikan akibat kebebasan tanpa had dalam hidup bermasyarakat. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar membaca teks halaman 148. 3. Soal jawab bersama pelajar. 4. Latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. 95% pelajar berjaya menyalin nota daripada papan hitam. | |
| ||
2. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00-5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui keperluan kebebasan bersuara. b. Memahami sebab-sebab adanya had tertentu dalam kebebasan bersuara. c. Memberikan pendapat dan membuat pilihan dengan wajar. d. Menghuraikan akibat kebebasan tanpa had dalam hidup bermasyarakat. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar membaca teks halaman 148. 3. Soal jawab bersama pelajar. 4. Latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | P&P akan dijalankan pada masa berikutnya kerana semua pelajar terlibat dengan aktiviti melukis logo 1Malaysia. | |
| ||
3. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 2L | |
MASA | 5.45 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Aktiviti berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai. |
06/09/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1A/1C | |
MASA | 3.25 – 4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui keperluan kebebasan bersuara. b. Memahami sebab-sebab adanya had tertentu dalam kebebasan bersuara. c. Memberikan pendapat dan membuat pilihan dengan wajar. d. Menghuraikan akibat kebebasan tanpa had dalam hidup bermasyarakat. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar membaca teks halaman 148. 3. Soal jawab bersama pelajar. 4. Latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. Pelajar dapat memahami akibat kebebasan bersuara tanpa had dalam hidup bermasyarakat. Semua pelajar berjaya menyalin nota. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar memerlukan bimbingan daripada guru untuk menjawab soalan latihan. Semua pelajar berjaya menyalin nota. |
07/09/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2J | |
MASA | 3.25-4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
| |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | 80% pelajar dapat menyalin nota yang diberikan. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 3D | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang diedarkan. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks dan Buku Rujukan | |
| REFLEKSI | Pelajar dapat menyiapkan latihan yang diberikan. |
08/09/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1A/1C | |
MASA | 2.35 – 3.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Beragama Unit 31: Amalan Keagamaan Dalam Masyarakat Malaysia | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui amalan beribadat pelbagai agama di Malaysia. b. Mengenal pasti perihal makanan pelbagai agama di Malaysia. c. Menghormati amalan pelbagai agama. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perihal makanan pelbagai agama di Malaysia. 2. Pelajar membaca teks halaman 153. 3. Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. 4. Latihan. 5. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan perayaan-perayaan keagamaan yang disambut pelbagai agama di Malaysia. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 3.25-4.00 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Beragama Unit 31: Kebebasan Beragama Di Malaysia | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara kegamaan orang lain. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perayaan-perayaan yang terdapat di Malaysia. 2. Pelajar membaca teks dalam buku teks. 3. Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. 4. Latihan. 5. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan perayaan yang disambut pelbagai agama di Malaysia. Pelajar masih dibimbing oleh guru untuk menjawab soalan latihan. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2L | |
MASA | 4.35-5.45 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Beragama Unit 31: Kebebasan Beragama Di Malaysia | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara kegamaan orang lain. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perayaan-perayaan yang terdapat di Malaysia. 2. Pelajar membaca teks dalam buku teks. 3. Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. 4. Latihan. 5. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan perayaan keagamaan yang disambut pelbagai agama di Malaysia. 95% pelajar dapat menyiapkan latihan yang diedarkan oleh guru. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.45-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Beragama Unit 31: Amalan Keagamaan Dalam Masyarakat Malaysia | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui amalan beribadat pelbagai agama di Malaysia. b. Mengenal pasti perihal makanan pelbagai agama di Malaysia. c. Menghormati amalan pelbagai agama. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perihal makanan pelbagai agama di Malaysia. 2. Pelajar membaca teks halaman 153. 3. Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. 4. Latihan. 5. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. | |
REFLEKSI | Pelajar dibimbing oleh guru untuk menjawab soalan latihan yang diedarkan. Objektif akan dapat dicapai. |
09/09/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 3D | |
MASA | 2.00-2.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara | |
OBJEKTIF | Pada akhir aktiviti ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang diedarkan. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Aktivit berjalan dengan lancar. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00-4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Beragama Unit 31: Amalan Keagamaan Dalam Masyarakat Malaysia | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengetahui amalan beribadat pelbagai agama di Malaysia. b. Mengenal pasti perihal makanan pelbagai agama di Malaysia. c. Menghormati amalan pelbagai agama. | |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perihal makanan pelbagai agama di Malaysia. 2. Pelajar membaca teks halaman 153. 3. Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. 4. Latihan. 5. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat menyenaraikan perayaan-perayaan di Malaysia. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2J | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.2: Kebebasan Beragama Unit 31: Kebebasan Beragama Di Malaysia | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara kegamaan orang lain. | |
AKTIVITI | 2. Pelajar membaca teks dalam buku teks. 3. Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. 4. Latihan. 5. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan perayaan-perayaan yang disambut oleh pelbagai agama di Malaysia. 90% pelajar dapat menyiapkan latihan yang diberikan dengan bimbingan guru. |
No comments:
Post a Comment