Friday, September 9, 2011

RPH (MINGGU 36)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 35
CUTI

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 36

05/09/2011 (ISNIN)
1
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1N
MASA
2.00-3.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengetahui keperluan kebebasan bersuara.
b.    Memahami sebab-sebab adanya had tertentu dalam kebebasan bersuara.
c.    Memberikan pendapat dan membuat pilihan dengan wajar.
d.    Menghuraikan akibat kebebasan tanpa had dalam hidup bermasyarakat.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar membaca teks halaman 148.
3.    Soal jawab bersama pelajar.
4.    Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai. 95% pelajar berjaya menyalin nota daripada papan hitam.

2.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1I
MASA
4.00-5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengetahui keperluan kebebasan bersuara.
b.    Memahami sebab-sebab adanya had tertentu dalam kebebasan bersuara.
c.    Memberikan pendapat dan membuat pilihan dengan wajar.
d.    Menghuraikan akibat kebebasan tanpa had dalam hidup bermasyarakat.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar membaca teks halaman 148.
3.    Soal jawab bersama pelajar.
4.    Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
P&P akan dijalankan pada masa berikutnya kerana semua pelajar terlibat dengan aktiviti melukis logo 1Malaysia.

3.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
2L
MASA
5.45 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni.
  2. Mengamlkan sifat terbuka dalam perbincangan dengan anggota keluarga.
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota daripada lembaran nota yang diedarkan.
  2. Penerangan oleh guru.
  3. Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Aktiviti berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai.

06/09/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1A/1C
MASA
3.25 – 4.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengetahui keperluan kebebasan bersuara.
b.    Memahami sebab-sebab adanya had tertentu dalam kebebasan bersuara.
c.    Memberikan pendapat dan membuat pilihan dengan wajar.
d.    Menghuraikan akibat kebebasan tanpa had dalam hidup bermasyarakat.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar membaca teks halaman 148.
3.    Soal jawab bersama pelajar.
4.    Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif tercapai. Pelajar dapat memahami akibat kebebasan bersuara tanpa had dalam hidup bermasyarakat. Semua pelajar berjaya menyalin nota.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni.
  2. Mengamalkan sifat terbuka dalam perbincangan dengan anggota keluarga.
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Penerangan oleh guru.
  3. Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar memerlukan bimbingan daripada guru untuk menjawab soalan latihan. Semua pelajar berjaya menyalin nota.

07/09/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2J
MASA
3.25-4.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Hak Bersuara Ada Sempadan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
  1. Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni.
  2. Mengamlkan sifat terbuka dalam perbincangan dengan anggota keluarga.
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Penerangan oleh guru.
  3. Latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
80% pelajar dapat menyalin nota yang diberikan.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
3D
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang diedarkan.
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Latihan.
  3. Sesi perbincangan.
BBM
Buku Teks dan Buku Rujukan

REFLEKSI
Pelajar dapat menyiapkan latihan yang diberikan.

08/09/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1A/1C
MASA
2.35 – 3.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Beragama
Unit 31: Amalan Keagamaan Dalam Masyarakat Malaysia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengetahui amalan beribadat pelbagai agama di Malaysia.
b.    Mengenal pasti perihal makanan pelbagai agama di Malaysia.
c.    Menghormati amalan pelbagai agama.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perihal makanan pelbagai agama di Malaysia.
2.    Pelajar membaca teks halaman 153.
3.    Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
4.    Latihan.
5.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan perayaan-perayaan keagamaan yang disambut pelbagai agama di Malaysia. Objektif akan dapat dicapai.

1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
3.25-4.00 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Beragama
Unit 31: Kebebasan Beragama Di Malaysia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara kegamaan orang lain.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perayaan-perayaan yang terdapat di Malaysia.
2.    Pelajar membaca teks dalam buku teks.
3.    Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
4.    Latihan.
5.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan perayaan yang disambut pelbagai agama di Malaysia. Pelajar masih dibimbing oleh guru untuk menjawab soalan latihan.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2L
MASA
4.35-5.45 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Beragama
Unit 31: Kebebasan Beragama Di Malaysia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara kegamaan orang lain.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perayaan-perayaan yang terdapat di Malaysia.
2.    Pelajar membaca teks dalam buku teks.
3.    Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
4.    Latihan.
5.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan perayaan keagamaan yang disambut pelbagai agama di Malaysia. 95% pelajar dapat menyiapkan latihan yang diedarkan oleh guru. Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
5.45-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Beragama
Unit 31: Amalan Keagamaan Dalam Masyarakat Malaysia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengetahui amalan beribadat pelbagai agama di Malaysia.
b.    Mengenal pasti perihal makanan pelbagai agama di Malaysia.
c.    Menghormati amalan pelbagai agama.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perihal makanan pelbagai agama di Malaysia.
2.    Pelajar membaca teks halaman 153.
3.    Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
4.    Latihan.
5.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Pelajar dibimbing oleh guru untuk menjawab soalan latihan yang diedarkan. Objektif akan dapat dicapai.

09/09/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
3D
MASA
2.00-2.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Bersuara
Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara
OBJEKTIF
Pada akhir aktiviti ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang diedarkan.
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Latihan.
  3. Sesi perbincangan
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Aktivit berjalan dengan lancar.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1I
MASA
4.00-4.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Beragama
Unit 31: Amalan Keagamaan Dalam Masyarakat Malaysia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengetahui amalan beribadat pelbagai agama di Malaysia.
b.    Mengenal pasti perihal makanan pelbagai agama di Malaysia.
c.    Menghormati amalan pelbagai agama.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perihal makanan pelbagai agama di Malaysia.
2.    Pelajar membaca teks halaman 153.
3.    Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
4.    Latihan.
5.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat menyenaraikan perayaan-perayaan di Malaysia.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2J
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.2: Kebebasan Beragama
Unit 31: Kebebasan Beragama Di Malaysia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara kegamaan orang lain.
AKTIVITI
1.    Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai perayaan-perayaan yang terdapat di Malaysia.
2.    Pelajar membaca teks dalam buku teks.
3.    Pelajar menyalin nota daripada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
4.    Latihan.
5.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan perayaan-perayaan yang disambut oleh pelbagai agama di Malaysia. 90% pelajar dapat menyiapkan latihan yang diberikan dengan bimbingan guru.





No comments:

Post a Comment