Friday, April 8, 2011

RPH (MINGGU 14)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 14

04/04/2011 (ISNIN)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1I
MASA
4.00-5.10 petang
BIDANG/NILAI
Nilai berkaitan perkembangan diri
TEMA/TAJUK
Rasional
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menilai kesahihan sesuatu maklumat.
AKTIVITI
     1.    Pelajar membaca petikan halaman 58.
     2.    Pelajar menjalankan simulasi menghantar pesanan secara berkumpulan.
     3.    Perbincangan.
     4.    Pelajar menjawab soalan ‘Fikir dan Jawab’ halaman 58.
BBM
Buku Teks.
REFLEKSI
Aktiviti simulasi berjalan dengan lancar. Pelajar seronok menjalankan aktiviti simulasi. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/NILAI
Nilai berkaitan perkembangan diri
TEMA/TAJUK
Rasional
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menilai kesahihan sesuatu maklumat.
AKTIVITI
     1.    Pelajar membaca petikan halaman 58.
     2.    Perbincangan.
     3.    Pelajar menjawab soalan ‘Fikir dan Jawab’ halaman 58.
BBM
Buku Teks.
REFLEKSI
Aktiviti berjalan dengan lancar. Namun terdapat 10% pelajar yang kurang memberikan perhatian ketika perbincangan. Pelajar masih memerlukan bimbingan guru semasa menjawab soalan latihan.


05/04/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1D
MASA
3.25 – 4.35 petang
TEMA/TAJUK
Tema 3: Hidup Bermasyarakat
Unit 4: Bangga Terhadap Sekolah
 Aktiviti 4: Budaya Sekolah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti budaya sekolah sendiri dan berbangga akan budaya sekolah.
AKTIVITI
  1. Pelajar membaca petikan teks halaman 49 mengenai contoh budaya sekolah.
  2. Pelajar menghasilkan poster yang menggambarkan budaya yang terdapat di sekolah.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat mengenal pasti budaya sekolah. Pelajar dapat menghasilkan poster dengan baik. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/NILAI
Nilai Berkaitan Perkembangan Diri
TEMA/TAJUK
Rasional
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat membuat keputusan setelah menimbangkan faktor.
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Guru memberikan penerangan.
  3. Pelajar membaca petikan halaman 62.
  4. Pelajar menjawab latihan halaman 63.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat memahami ciri-ciri orang yang rasional.


06/04/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/NILAI
Nilai berkaitan perkembangan diri
TEMA/TAJUK
Rasional
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menilai kesahihan sesuatu maklumat.
AKTIVITI
     1.    Pelajar membaca petikan halaman 58.
     2.    Pelajar menjalankan simulasi menghantar pesanan secara berkumpulan.
     3.    Perbincangan.
     4.    Pelajar menjawab soalan ‘Fikir dan Jawab’ halaman 58.
BBM
Buku Teks.
REFLEKSI
Semua pelajar aktif dalam aktiviti simulasi menghantar pesanan. Pelajar seronok menjalankan aktiviti simulasi tersebut. Objektif tercapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1F
MASA
5.10 – 6.20 petang
TEMA/TAJUK
Tema 3: Hidup Bermasyarakat

Unit 5: Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
Aktiviti 5B: Berganding Bahu Menjayakan Sukan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat melibatkan diri dalam menjayakan aktiviti-aktiviti sekolah seperti sukan sekolah dan menyenaraikan penglibatan diri dalam aktiviti sekolah.
AKTIVITI
     1.    Guru meminta pelajar memahami gambar pada halaman 58 dan 59.
     2.    Guru menyoal beberapa orang pelajar mengenai gambar tersebut dan faedah-faedah pelajar melibatkan diri dalam aktiviti sukan sekolah dan kokurikulum.
     3.    Pelajar menyenaraikan penglibatan diri masing-masing dalam aktivit sekolah dalam bentuk  jadual.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan penglibatan diri masing –masing dalam aktivit sekolah. Objektif tercapai.


07/04/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
3.25 – 4.00 petang
BIDANG/NILAI
Nilai Berkaitan Perkembangan Diri
TEMA/TAJUK
Kesederhanaan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini pelajar akan dapat mengambil kira kepentingan diri dan orang lain sebelum bertindak dan menjelaskan ciri-ciri individu yang mengamalkan sikap kesederhanaan.
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Penerangan oleh guru.
  3. Latihan. Pelajar menjawab latihan ‘Fikir dan Jawab’ halaman 70.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1H
MASA
4.35 – 5.45 petang
TEMA/TAJUK
Tema 3: Hidup Bermasyarakat

Unit 4: Bangga Terhadap Sekolah
Peraturan Sekolah Yang Saya Patuhi dan Budaya Sekolah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menerangkan kepentingan peraturan sekolah dan mematuhi peraturan sekolah.serta mengenal pasti budaya sekolah sendiri.
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin peraturan kehadiran ke sekolah.
  2. Perbincangan dan sesi soal jawab.
  3. Pelajar melukis poster budaya sekolah sendiri.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Berdasarkan sesi soal jawab, pelajar dapat menyenaraikan kepentingan pelajar mematuhi peraturan sekolah serta mengenal pasti budaya sekolah sendiri.

3.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
5.45 – 6.20 petang
BIDANG/NILAI
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
TEMA/TAJUK
Kesederhanaan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat melatih diri untuk bersederhana ketika berbelanja.
AKTIVITI
     1.    Pelajar menyalin nota.
     2.    Guru memberikan penerangan.
     3.    Latihan ‘Fikir dan Jawab’ halaman 64 sebagai kerja rumah.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin nota. Objektif akan dapat dicapai.


08/04/2011 (JUMAAT)

SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1I
MASA
4.00 -5.10 petang
BIDANG/NILAI
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
TEMA/TAJUK
Kesederhanaan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat melatih diri untuk bersederhanan ketika berbelanja.
AKTIVITI
     1.    Pelajar menyalin nota.
     2.    Guru memberikan penerangan.
     3.    Latihan ‘Fikir dan Jawab’ halaman 64.
     4.    Pelajar mengisi jadual merancang perbelanjaan mingguan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/NILAI
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
TEMA/TAJUK
Kesederhanaan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat melatih diri untuk bersederhanan ketika berbelanja.
AKTIVITI
     1.    Pelajar menyalin nota.
     2.    Guru memberikan penerangan.
     3.    Latihan ‘Fikir dan Jawab’ halaman 64.
     4.    Pelajar mengisi jadual merancang perbelanjaan mingguan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Tiada P&P dijalankan kerana perhimpunan sekolah. P&P akan disambungkan pada minggu depan.








No comments:

Post a Comment