RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 13
28/03/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00-5.10 petang | |
BIDANG/NILAI | Nilai berkaitan perkembangan diri | |
TEMA/TAJUK | Keadilan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memahami konsep keadilan dan melatih diri untuk berlaku adil. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Rujukan. | |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar dapat mejawab 2/3 soalan. Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/NILAI | Nilai berkaitan perkembangan diri | |
TEMA/TAJUK | Keadilan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memahami konsep keadilan dan melatih diri untuk berlaku adil. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Rujukan. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Namun pelajar masih memerlukan bimbingan guru ketika menjawab soalan latihan. |
29/03/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN |
KELAS | 1D | |
MASA | 3.25 – 4.35 petang | |
BIDANG/NILAI | Tema 2:Hubungan Kekeluargaan | |
TEMA/TAJUK | Unit 3-Keluarga Bahagia Aktiviti 3A Ibu, Ayah Jantung Hatiku | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menghasilkan kad ucapan hari Ibu/Hari Bapa dan meluahkan perasaan kasih saying kepada ibu bapa serta penjaga. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menghasilkan kad ucapan yang cantik serta kreatif. Pelajar seronok menghasilkan kad ucapan. Objektif tercapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/NILAI | Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri | |
TEMA/TAJUK | Unit 10: Keadilan Hak Semua. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menerima dan mengamalkan prinsip keadilan di sekolah. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks. | |
REFLEKSI | Pelajar hanya dapat menjawab 2/5 soalan dalam buku teks. Selebihnya pelajar dibimbing oleh guru untuk mendapatkan jawapan yang tepat. |
30/03/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/NILAI | Nilai berkaitan perkembangan diri | |
TEMA/TAJUK | Keadilan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memahami konsep keadilan dan melatih diri untuk berlaku adil. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Rujukan. | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menjawab 2/3 soalan latihan. Kelas berjalan dengan lancar. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KENEGARAAN |
KELAS | 1F | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/NILAI | Tema 3: Hidup Bermasyarakat | |
TEMA/TAJUK | Unit 4-Bangga Terhadap Sekolah Aktiviti 5A-Murid bersahsiah | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti sikap positif yang dimiliki, mengamalkan sikap yang positif dan menunjukkan perasaan bangga kerana dapat menaukkan imej sekolah. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar aktif semasa sesi soal-jawab. Namun pelajar masih tidak dapat menyenaraikan sikap positif yang ada pada diri sendiri. Kelas berjalan dengan lancar. |
31/03/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 3.25 – 4.00 petang | |
BIDANG/NILAI | Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri | |
TEMA/TAJUK | Unit 10: Keadilan Hak Semua. | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menerima dan mengamalkan prinsip keadilan di sekolah. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan kepentingan mematuhi peraturan di sekolah. | |
| ||
2. | SUBJEK | PSK |
KELAS | 1H | |
MASA | 4.35 – 5.45 petang | |
BIDANG/NILAI | Tema 3 | |
TEMA/TAJUK | Bangga Terhadap Sekolah | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini pelajar akan dapat menjawab soalan latihan. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. 95% pelajar dapat menjawab soalan dalam buku teks dengan betul. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.45 – 6.20 petang | |
BIDANG/NILAI | Nilai Berkaitan Perkembangan Diri | |
TEMA/TAJUK | Rasional | |
OBJEKTIF | Pada akhit pelajaran ini, pelajar akan dapat menilai dengan teliti kesahihan sesuatu maklumat dan mengetahui kepentingan menyampaikan sesuatu maklumat dengan tepat tanpa ditokok tambah. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota. 2. Guru memberikan penerangan. 3. Latihan. | |
BBM | Buku Teks, Buku Rujukan | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai. |
01/04/2011 (JUMAAT) | ||
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 -5.10 petang | |
BIDANG/NILAI | Nilai Berkaitan Perkembangan Diri | |
TEMA/TAJUK | Keadilan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memahami konsep adil dalam keluarga dan menyedari bahawa amalan adil dalam keluarga boleh menimbulkan konflik. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan halaman 53 dalam buku teks. 2. Sesi soal jawab mengenai petikan. 3. Pelajar menjawab latihan halaman 54. 4. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Hanya 30% pelajar aktif menjawab soalan semasa sesi soal jawab. | |
| | |
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/NILAI | Nilai Berkaitan Perkembangan Diri | |
TEMA/TAJUK | Keadilan | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memahami konsep adil dalam keluarga dan menyedari bahawa amalan adil dalam keluarga boleh menimbulkan konflik. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan halaman 53 dalam buku teks. 2. Sesi soal jawab mengenai petikan. 3. Pelajar menjawab latihan halaman 54. 4. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar aktif semasa sesi soal jawab. |
Cikgu,
ReplyDeleteRPH lengkap dan kemaskini.
Teruskan usaha gigih anda.
Happy teaching and have a nice day!