RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 3
17/01/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Tatabahasa: Pembentukan kata nama Membina ayat (Ayat tunggal/ganda) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat membina ayat (Ayat tunggal/Ganda). HPU:9.0 HPK 9.1 Aras:1 | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Tatabahasa. Kata nama (Kata Tunggal/Kata Ganda) | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sastera Nilai: Keberanian KBT-a)Kecerdasan pelbagai b)konstruktivisme | |
ABM | Buku Teks Tingkatan 4 (m/s 30-32) Dewan Tatabahasa | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 11.30 – 12.40 tengah hari | |
TAJUK | Tatabahasa: Pembentukan kata nama Membina ayat(Ayat tunggal/ganda) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat membina ayat (Ayat tunggal/Ganda). HPU:9.0 HPK 9.1 Aras:1 | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Tatabahasa. Kata nama (Kata Tunggal/Kata Ganda) | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sastera Nilai: Keberanian KBT-a)Kecerdasan pelbagai b)konstruktivisme | |
ABM | Buku Teks Tingkatan 4 (m/s 30-32) Dewan Tatabahasa | |
AKTIVITI | 1. Perbincangan dan penerangan tentang pembentukan kata ganda m/s 30 (BTT4) 2. Pelajar menyalin nota. 3. Pelajar membina ayat (kata tunggal/ ganda) | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai. |
18/01/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Tatabahasa: Pembentukan kata nama Membina ayat(Ayat tunggal/ganda) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat membina ayat (Ayat tunggal/Ganda). HPU:9.0 HPK 9.1 Aras:1 | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Tatabahasa. Kata nama (Kata Tunggal/Kata Ganda) | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sastera Nilai: Keberanian KBT-a)Kecerdasan pelbagai b)konstruktivisme | |
ABM | Buku Teks Tingkatan 4 (m/s 30-32) Dewan Tatabahasa | |
AKTIVITI | 1. Perbincangan dan penerangan tentang pembentukan kata ganda m/s 30 (BTT4) 2. Pelajar menyalin nota. 3. Pelajar membina ayat (kata tunggal/ ganda) | |
REFLEKSI | Objektif belum dapat dicapai kerana masih terdapat pelajar yang tidak dapat membina ayat dengan baik kerana tidak memahami makna perkataan yang diberikan. P&P akan bersambung pada minggu hadapan. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | Genre: Prosa Tradisional: Pelayaran yang Penuh Peristiwa | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran pelajar dapat menulis sinopsis cerita dan menjelaskan plot, watak-perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai dan pengajaran. HPU: 10.0 HPK: 1.4 Aras 1(v) HPU: 2.0 HPK:2.3 Aras 1(iii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat Penyata, Susunan Ayat. | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Kesusasteraan Melayu Nilai: Kesetiaan, Keberanian KBT :(a) mengitlak (b) kajian masa depan | |
ABM | Antologi Harga Remaja Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 10.55 – 11.30 pagi | |
TAJUK | 7 .0 Tamadun Awal Manusia 7.1 Tamadun Awal Dunia a) Proses pembentukan Tamadun(Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho) i. Konsep dan pengertian ii. Sumbangan | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Mesir. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Buku Rujukan | |
KBKK | Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa
| |
ISTILAH/KONSEP | Politeisme | |
REFLEKSI | P&P akan bersambung pada hari rabu. Penerangan tidak dapat dijalankan kerana terdapat gangguan bunyi dari luar kelas. | |
CATATAN | |
19/01/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Genre: Prosa Tradisional: Pelayaran yang Penuh Peristiwa | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran pelajar dapat menulis sinopsis cerita dan menjelaskan plot, watak-perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai dan pengajaran. HPU: 10.0 HPK: 1.4 Aras 1(v) HPU: 2.0 HPK:2.3 Aras 1(iii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat Penyata, Susunan Ayat. | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Kesusasteraan Melayu Nilai: Kesetiaan, Keberanian KBT :(a) mengitlak (b) kajian masa depan | |
ABM | Antologi Harga Remaja Buku Rujukan | |
AKTIVITI | 1. Beberapa pelajar dipilih untuk menceritakan sinopsis Pelayaran Yang Penuh Peristiwa berdasarkan pemahaman pelajar. 2. Perbincangan. 3. Pelajar menyenaraikan tema, latar, watak-perwatakan, nilai dan pengajaran. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | Genre: Prosa Tradisional: Pelayaran yang Penuh Peristiwa | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran pelajar dapat menulis sinopsis cerita dan menjelaskan plot, watak-perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai dan pengajaran. HPU: 10.0 HPK: 1.4 Aras 1(v) HPU: 2.0 HPK:2.3 Aras 1(iii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat Penyata, Susunan Ayat. | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Kesusasteraan Melayu Nilai: Kesetiaan, Keberanian KBT :(a) mengitlak (b) kajian masa depan | |
ABM | Antologi Harga Remaja Buku Rujukan | |
AKTIVITI | 1. Beberapa pelajar dipilih untuk menceritakan sinopsis Pelayaran Yang Penuh Peristiwa berdasarkan pemahaman pelajar.. 2. Perbincangan. 3. Pelajar menyenaraikan tema, latar, watak-perwatakan, nilai dan pengajaran. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 11.30 -12.40 tengah hari | |
TAJUK | 7 .0 Tamadun Awal Manusia 7.1 Tamadun Awal Dunia a) Proses pembentukan Tamadun(Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho) i. Konsep dan pengertian ii. Sumbangan | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Mesir serta Tamadun Indus | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Buku Rujukan | |
KBKK | Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa
| |
ISTILAH/KONSEP | Politeisme | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
CATATAN | |
20/01/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup. HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata: - imbuhan meN- | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai: Menghargai KBT: (a) KB-membuat inferens (b) pembelajaran kontekstual | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan. 2. Guru membimbing pelajar untuk menulis pendahuluan, isi-isi tersurat, isi-isi tersirat dan penutup yang terdapat dalam petikan. 3. Perbincangan dan penerangan. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 9.45 - 10.55 pagi. | |
TAJUK | 7 .0 Tamadun Awal Manusia 7.1 Tamadun Awal Dunia a) Proses pembentukan Tamadun(Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho) i. Konsep dan pengertian ii. Sumbangan | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Indus dan Hwang Ho | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Buku Rujukan Bahan Edaran | |
KBKK | Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa
| |
ISTILAH/KONSEP | Politeisme | |
REFLEKSI | Objektif belum tercapai. P&P akan bersambung pada minggu hadapan. Kelas berjalan dengan lancar. Walau bagaimanapun, terdapat pelajar yang masih belum memiliki buku tulis untuk mencatat nota Sejarah. | |
CATATAN | | |
| ||
3. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 10.55-12.05 tengah hari | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup. HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata: - imbuhan meN- | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai: Menghargai KBT: (a) KB-membuat inferens (b) pembelajaran kontekstual | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan. 2. Guru membimbing pelajar untuk menulis pendahuluan, isi-isi tersurat, isi-isi tersirat dan penutup yang terdapat dalam petikan. 3. Perbincangan dan penerangan. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. |
21/01/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 - 9.25 pagi | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup. HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata: - imbuhan meN- | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai: Menghargai KBT: (a) KB-membuat inferens (b) pembelajaran kontekstual | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan. 2. Guru membimbing pelajar untuk menulis pendahuluan, isi-isi tersurat, isi-isi tersirat dan penutup yang terdapat dalam petikan. 3. Perbincangan dan penerangan. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. |
22/01/2011 (SABTU) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.05 pagi | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis rumusan dengan baik. HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Golongan kata; Imbuhan, Kata Ganda, Kata Majmuk | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Kemasyarakatan Nilai: Kejujuran dan Tanggungjawab KBT: (a) KB-menyusun mengikut keutamaan (b) Kecerdasan pelbagai | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Guru mengedarkan kertas latihan. 2. Pelajar diminta membaca, memahami dan menggariskan kata kunci dan isi-isi tersurat yang terdapat dalam bahan edaran yang diberikan. 3. Pelajar menulis rumusan berdasarkan petikan yang diberikan. | |
REFLEKSI | Menerusi latihan yang diberikan oleh guru, terdapat sebilangan pelajar yang masih belum dapat menulis rumusan dengan baik. P&P akan diteruskan pada minggu hadapan. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 10.50 – 11.50 pagi | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup. HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Golongan kata; Imbuhan, Kata Ganda, Kata Majmuk | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Kemasyarakatan Nilai: Kejujuran dan Tanggungjawab KBT: (a) KB-menyusun mengikut keutamaan (b) Kecerdasan pelbagai | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca, memahami dan menggariskan kata kunci dan isi-isi tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberikan. 2. Pelajar menulis rumusan berdasarkan petikan yang diberikan. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. |
No comments:
Post a Comment