Saturday, January 22, 2011

RPH (MINGGU 3)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 3

17/01/2011 (ISNIN)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
Tatabahasa:
Pembentukan kata nama
Membina ayat (Ayat tunggal/ganda)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat membina ayat (Ayat tunggal/Ganda).

HPU:9.0 HPK 9.1 Aras:1
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Tatabahasa. Kata nama (Kata Tunggal/Kata Ganda)
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Sastera
Nilai: Keberanian
KBT-a)Kecerdasan pelbagai
         b)konstruktivisme
ABM
Buku Teks Tingkatan 4 (m/s 30-32)
Dewan Tatabahasa
AKTIVITI
  1. Perbincangan dan penerangan tentang pembentukan kata ganda m/s 30 (BTT4)
  2. Pelajar menyalin nota.
  3. Pelajar membina ayat (kata tunggal/ ganda)
REFLEKSI
Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
11.30 – 12.40 tengah hari
TAJUK
Tatabahasa:
Pembentukan kata nama
Membina ayat(Ayat tunggal/ganda)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat membina ayat (Ayat tunggal/Ganda).

HPU:9.0 HPK 9.1 Aras:1
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Tatabahasa. Kata nama (Kata Tunggal/Kata Ganda)
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Sastera
Nilai: Keberanian
KBT-a)Kecerdasan pelbagai
         b)konstruktivisme
ABM
Buku Teks Tingkatan 4 (m/s 30-32)
Dewan Tatabahasa
AKTIVITI
1.    Perbincangan dan penerangan tentang pembentukan kata ganda m/s 30 (BTT4)
2.    Pelajar menyalin nota.
3.    Pelajar membina ayat (kata tunggal/ ganda)
REFLEKSI
Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai.


18/01/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
Tatabahasa:
Pembentukan kata nama
Membina ayat(Ayat tunggal/ganda)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat membina ayat (Ayat tunggal/Ganda).

HPU:9.0 HPK 9.1 Aras:1
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Tatabahasa. Kata nama (Kata Tunggal/Kata Ganda)
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Sastera
Nilai: Keberanian
KBT-a)Kecerdasan pelbagai
         b)konstruktivisme
ABM
Buku Teks Tingkatan 4 (m/s 30-32)
Dewan Tatabahasa
AKTIVITI
1.    Perbincangan dan penerangan tentang pembentukan kata ganda m/s 30 (BTT4)
2.    Pelajar menyalin nota.
3.    Pelajar membina ayat (kata tunggal/ ganda)
REFLEKSI
Objektif belum dapat dicapai kerana masih terdapat pelajar yang tidak dapat membina ayat dengan baik kerana tidak memahami makna perkataan yang diberikan. P&P akan bersambung pada minggu hadapan.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TAJUK
Genre:
Prosa Tradisional:
Pelayaran yang Penuh Peristiwa
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran pelajar dapat menulis sinopsis cerita dan menjelaskan plot, watak-perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai dan pengajaran.

HPU: 10.0 HPK: 1.4 Aras 1(v)
HPU: 2.0 HPK:2.3 Aras 1(iii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya, Ayat Penyata, Susunan Ayat.
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Teknologi
         Kesusasteraan Melayu
Nilai: Kesetiaan, Keberanian
KBT :(a) mengitlak
         (b) kajian masa depan
ABM
Antologi Harga Remaja
Buku Rujukan
AKTIVITI
  1. Beberapa pelajar dipilih untuk menceritakan sinopsis Pelayaran Yang Penuh Peristiwa berdasarkan pemahaman pelajar.
  2. Perbincangan.
  3. Pelajar menyenaraikan tema, latar, watak-perwatakan, nilai dan pengajaran
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
10.55 – 11.30 pagi
TAJUK
7 .0 Tamadun Awal Manusia
7.1  Tamadun Awal Dunia
a) Proses pembentukan Tamadun(Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho)
i.  Konsep dan pengertian
ii. Sumbangan

HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Mesir.
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Penerangan oleh guru.
  3. Perbincangan
BBM
Buku Teks
Buku Rujukan
KBKK
Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Kepimpinan berwibawa
  • Bersikap kepimpinan cemerlang.
ISTILAH/KONSEP
Politeisme
REFLEKSI
P&P akan bersambung pada hari rabu. Penerangan tidak dapat dijalankan kerana terdapat gangguan bunyi dari luar kelas.
CATATAN



19/01/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
Genre:
Prosa Tradisional:
Pelayaran yang Penuh Peristiwa
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran pelajar dapat menulis sinopsis cerita dan menjelaskan plot, watak-perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai dan pengajaran.

HPU: 10.0 HPK: 1.4 Aras 1(v)
HPU: 2.0 HPK:2.3 Aras 1(iii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya, Ayat Penyata, Susunan Ayat.
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Teknologi
         Kesusasteraan Melayu
Nilai: Kesetiaan, Keberanian
KBT :(a) mengitlak
         (b) kajian masa depan
ABM
Antologi Harga Remaja
Buku Rujukan
AKTIVITI
1.    Beberapa pelajar dipilih untuk menceritakan sinopsis Pelayaran Yang Penuh Peristiwa berdasarkan pemahaman pelajar.
2.    Perbincangan.
3.    Pelajar menyenaraikan tema, latar, watak-perwatakan, nilai dan pengajaran.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TAJUK
Genre:
Prosa Tradisional:
Pelayaran yang Penuh Peristiwa
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran pelajar dapat menulis sinopsis cerita dan menjelaskan plot, watak-perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai dan pengajaran.

HPU: 10.0 HPK: 1.4 Aras 1(v)
HPU: 2.0 HPK:2.3 Aras 1(iii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya, Ayat Penyata, Susunan Ayat.
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Teknologi
         Kesusasteraan Melayu
Nilai: Kesetiaan, Keberanian
KBT :(a) mengitlak
         (b) kajian masa depan
ABM
Antologi Harga Remaja
Buku Rujukan
AKTIVITI
1.    Beberapa pelajar dipilih untuk menceritakan sinopsis Pelayaran Yang Penuh Peristiwa berdasarkan pemahaman pelajar..
2.    Perbincangan.
3.    Pelajar menyenaraikan tema, latar, watak-perwatakan, nilai dan pengajaran.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
11.30 -12.40 tengah hari
TAJUK
7 .0 Tamadun Awal Manusia
7.1  Tamadun Awal Dunia
a) Proses pembentukan Tamadun(Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho)
i.  Konsep dan pengertian
ii. Sumbangan

HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Mesir serta Tamadun Indus
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Penerangan oleh guru.
  3. Perbincangan
BBM
Buku Teks
Buku Rujukan
KBKK
Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Kepimpinan berwibawa
  • Bersikap kepimpinan cemerlang.
ISTILAH/KONSEP
Politeisme
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.
CATATAN



20/01/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
Penulisan (Rumusan)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup.

HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v)
HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Pembentukan kata: - imbuhan meN-
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Teknologi Maklumat
Nilai: Menghargai
KBT: (a) KB-membuat inferens
         (b) pembelajaran kontekstual
ABM
Buku Rujukan
Bahan Edaran
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan.
2.   Guru membimbing pelajar untuk menulis pendahuluan, isi-isi tersurat, isi-isi tersirat dan penutup yang terdapat dalam petikan.
3.    Perbincangan dan penerangan.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
9.45 - 10.55 pagi.
TAJUK
7 .0 Tamadun Awal Manusia
7.1  Tamadun Awal Dunia
a) Proses pembentukan Tamadun(Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho)
i.  Konsep dan pengertian
ii. Sumbangan

HASIL PEMBELAJARAN

Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Indus dan Hwang Ho
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota
  2. Penerangan oleh guru
  3. Perbincangan
  4. Latihan
BBM
Buku Teks
Buku Rujukan
Bahan Edaran
KBKK
Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Kepimpinan berwibawa
  • Bersikap kepimpinan cemerlang.
ISTILAH/KONSEP
Politeisme
REFLEKSI
Objektif  belum tercapai. P&P akan bersambung pada minggu hadapan. Kelas berjalan dengan lancar. Walau bagaimanapun, terdapat pelajar yang masih belum memiliki buku tulis untuk mencatat nota Sejarah.
CATATAN


3.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
10.55-12.05 tengah hari
TAJUK
Penulisan (Rumusan)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup.

HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v)
HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Pembentukan kata: - imbuhan meN-
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Teknologi Maklumat
Nilai: Menghargai
KBT: (a) KB-membuat inferens
         (b) pembelajaran kontekstual
ABM
Buku Rujukan
Bahan Edaran
AKTIVITI
1.   Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan.
2.   Guru membimbing pelajar untuk menulis pendahuluan, isi-isi tersurat, isi-isi tersirat dan penutup yang terdapat dalam petikan.
3.   Perbincangan dan penerangan.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.


21/01/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
8.15 - 9.25 pagi
TAJUK
Penulisan (Rumusan)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup.

HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v)
HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Pembentukan kata: - imbuhan meN-
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Teknologi Maklumat
Nilai: Menghargai
KBT: (a) KB-membuat inferens
         (b) pembelajaran kontekstual
ABM
Buku Rujukan
Bahan Edaran
AKTIVITI
1.   Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan.
2.   Guru membimbing pelajar untuk menulis pendahuluan, isi-isi tersurat, isi-isi tersirat dan penutup yang terdapat dalam petikan.
3.   Perbincangan dan penerangan.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.


22/01/2011 (SABTU)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.05 pagi
TAJUK
Penulisan (Rumusan)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis rumusan dengan baik.

HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v)
HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Golongan kata; Imbuhan, Kata Ganda, Kata Majmuk
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Kemasyarakatan
Nilai: Kejujuran dan Tanggungjawab

KBT: (a) KB-menyusun mengikut keutamaan
         (b) Kecerdasan pelbagai
ABM
Buku Rujukan
Bahan Edaran
AKTIVITI
1.    Guru mengedarkan kertas latihan.
2.    Pelajar diminta membaca, memahami dan menggariskan kata kunci dan isi-isi tersurat yang terdapat dalam bahan edaran yang diberikan.
3.   Pelajar menulis rumusan berdasarkan petikan yang diberikan.
REFLEKSI
Menerusi latihan yang diberikan oleh guru, terdapat sebilangan pelajar yang masih belum dapat menulis rumusan dengan baik.  P&P akan diteruskan pada minggu hadapan.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
10.50 – 11.50 pagi
TAJUK
Penulisan (Rumusan)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup.

HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v)
HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Golongan kata; Imbuhan, Kata Ganda, Kata Majmuk
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Kemasyarakatan
Nilai: Kejujuran dan Tanggungjawab

KBT: (a) KB-menyusun mengikut keutamaan
         (b) Kecerdasan pelbagai
ABM
Buku Rujukan
Bahan Edaran
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta membaca, memahami dan menggariskan kata kunci dan isi-isi tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberikan.
2.    Pelajar menulis rumusan berdasarkan petikan yang diberikan.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

No comments:

Post a Comment