RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 1
03/01/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 – 9.25 pagi | |
TAJUK | - | |
AKTIVITI | Tiada aktiviti yang dijalankan kerana semua pelajar tingkatan 4 terlibat dengan program orientasi di dewan. | |
2. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 5K2 | |
MASA | 8.15 -9.25 pagi | |
TAJUK | Bab 1 :Kemunculan Perkembangan Nasionalisma Sehingga Perang Dunia Kedua. 1.1 Kemunculan dan Perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara a)Imperialisme di Barat di Asia Tenggara. | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan takrif imperialisme. | |
BBM | Buku Teks | |
UNSUR DAN TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Negara kita tanggungjawab kita. | |
AKTIVITI | Pelajar diminta membuat ulang kaji dan membaca bab 1 dalam buku teks. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. | |
3. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 11.30 – 12.40 tengah hari | |
TAJUK | - | |
AKTIVITI | Tiada aktiviti yang dijalankan kerana semua pelajar tingkatan 4 terlibat dengan program orientasi di dewan. |
04/01/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi | |
TAJUK | Pantun Empat Kerat (Genre) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan ciri-ciri pantun. 2. Menjelaskan maksud pantun. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dalam pantun. HPU:1.0 HPK:1.2 HHP:Aras 2(i) HPU: 7.0 HPK:7.3 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Sebutan dan Intonasi Pola suku kata | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu Kesusasteraan Melayu Nilai: Keyakinan, Berbudi, Kesederhanaan. | |
ABM | Antologi Harga Remaja. Kamus Dewan. Buku Rujukan. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyalin pantun dan membaca Pantun Empat Kerat dengan intonasi yang betul. 2. Sesi soal-jawab. 3. Perbincangan mengenai maksud setiap rangkap pantun, tema, persoalan, bentuk dan ciri-ciri pantun. 4. Latihan. Pelajar diminta senaraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif tercapai. | |
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 10.20 – 11.30 pagi | |
TAJUK | Pantun Empat Kerat (Genre) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan ciri-ciri pantun. 2. Menjelaskan maksud pantun. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dalam pantun. HPU:1.0 HPK:1.2 HHP:Aras 2(i) HPU: 7.0 HPK:7.3 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Sebutan dan Intonasi | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu Kesusasteraan Melayu Nilai: Keyakinan, Berbudi, Kesederhanaan. | |
ABM | Antologi Harga Remaja. Kamus Dewan. Buku Rujukan. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyalin pantun dan membaca Pantun Empat Kerat dengan intonasi yang betul. 2. Sesi soal-jawab. 3. Perbincangan mengenai maksud setiap rangkap pantun, tema, persoalan, bentuk dan ciri-ciri pantun. 4. Latihan. Pelajar diminta senaraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif tercapai. | |
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 5S5 | |
MASA | 11.30 – 12.40 tengah hari. | |
TAJUK | Bab 1 :Kemunculan Perkembangan Nasionalisma Sehingga Perang Dunia Kedua. 1.1 Kemunculan dan Perkembangan nasionalisme di Asia Ten a)Imperialisme di Barat di Asia Tenggara. | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan takrif imperialisme. | |
BBM | Buku Teks | |
UNSUR DAN TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Negara kita tanggungjawab kita. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membuat ulang kaji dan membaca bab 1 dalam buku teks. 2. Sesi soal jawab | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. |
05/01/2011 (RABU) |
Cuti kerana menghadiri Ujian Psikometrik di Universiti Malaysia Sabah |
06/01/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 - 8.15 pagi | |
TAJUK | Pantun Empat Kerat (Genre) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan ciri-ciri pantun. 2. Menjelaskan maksud pantun. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dalam pantun. HPU:1.0 HPK:1.2 HHP:Aras 2(i) HPU: 7.0 HPK:7.3 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Sebutan dan Intonasi | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu Kesusasteraan Melayu Nilai: Keyakinan, Berbudi, Kesederhanaan. | |
ABM | Antologi Harga Remaja. Kamus Dewan. Buku Rujukan. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyalin pantun dan membaca Pantun Empat Kerat dengan intonasi yang betul. 2. Sesi soal-jawab. 3. Perbincangan mengenai maksud setiap rangkap pantun, tema, persoalan, bentuk dan ciri-ciri pantun. 4. Latihan. Pelajar diminta senaraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif tercapai. | |
2. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 5S5 | |
MASA | 9.45 – 10.20 pagi | |
TAJUK | Bab 1 :Kemunculan Perkembangan Nasionalisma Sehingga Perang Dunia Kedua. 1.1 Kemunculan dan Perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara a)Imperialisme di Barat di Asia Tenggara. | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan takrif imperialisme. | |
BBM | Buku Teks | |
UNSUR DAN TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Negara kita tanggungjawab kita. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membuat ulang kaji dan membaca bab 1 dalam buku teks. 2. Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan untuk sesi kuiz antara kumpulan. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar seronok dan aktif semasa menjawab soalan kuiz. | |
3. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 10.55 -12.05 tengah hari | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
HPU:7.0 HPK:7.5 HHP:Aras 1(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA |
| |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai: Menghargai | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Kelas berjalan lancar. P&P akan bersambung pada minggu hadapan. |
07/01/2011(JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 9.40 – 10.40 pagi | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
HPU:7.0 HPK:7.5 HHP:Aras 1(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA |
| |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai: Menghargai | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Kelas berjalan lancar. P&P akan bersambung pada minggu hadapan. |
No comments:
Post a Comment