RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 2
10/01/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi-isi tersurat. 2. Menulis ayat pengenalan/pendahuluan. HPU:7.0 HPK:7.5 HHP:Aras 1(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA |
3. Ayat Majmuk | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai:Menghargai | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta senaraikan pengenalan dan 4 isi-isi tersurat dan 2 isi-isi tersirat. 2. Perbincangan. 3. Soal jawab. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Namun, masih terdapat sebilangan pelajar yang kurang aktif semasa sesi perbincangan. P&P akan bersambung pada hari Khamis. | |
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 11.30 – 12.40 tengah hari | |
TAJUK | Lisan Unit 1 Senario Masyarakat Kita | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Diharap pelajar dapat; 1. Berkomunikasi berdasarkan maklumat. 2. Mentafsir maklumat daripada bahan. 3. Memberi respon secara berkesan. 4. Berkomunikasi secara berkesan. HPU:1.0 HPK:1.2 HHP:Aras 2(i) HPU:7.0 HPK:7.3 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Morfologi Golongan kata nama khas dan kata nama am | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Kemasyarakatan, sastera Nilai: Kasih sayang | |
ABM | Buku Teks BM Tingkatan Empat | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta mentafsir gambar yang terdapat dalam buku teks secara berpasangan. 2. Sesi soal jawab. 3. Perbincangan. 4. Latihan tatabahasa. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Sebilangan pelajar dapat menjawab soalan dengan betul. |
11/01/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Lisan Unit 1 Senario Masyarakat Kita | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Diharap pelajar dapat; 1. Berkomunikasi berdasarkan maklumat. 2. Mentafsir maklumat daripada bahan. 3. Memberi respon secara berkesan. 4. Berkomunikasi secara berkesan. HPU:1.0 HPK:1.2 HHP:Aras 2(i) HPU:7.0 HPK:7.3 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Morfologi Golongan kata nama khas dan kata nama am | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Kemasyarakatan,sastera Nilai: Kasih sayang | |
ABM | Buku Teks BM Tingkatan Empat | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta mentafsir gambar yang terdapat dalam buku teks secara berpasangan. 2. Sesi soal jawab. 3. Perbincangan. 4. Latihan tatabahasa. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Namun begitu, semasa perbincangan, hanya sebilangan pelajar sahaja yang aktif semasa sesi perbincangan dan sesi soal jawab. | |
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | Genre : Sajak Harga Remaja | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
HPU:10.0 HPK:10.1 Aras 1(ii),(iii) HPU:7.0 HPK:7.3 Aras 1(iii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA |
| |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sivik Kesusasteraan Melayu Nilai:Kasih Sayang | |
ABM | Antologi Harga Remaja Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Kelas berjalan lancar. Objektif akan dapat dicapai. | |
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 10.55 – 11.30 pagi | |
TAJUK | 7. Tamadun Awal Manusia 7.1 Tamadun Awal Dunia | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menerangkan konsep tamadun dan ciri-ciri tamadun. | |
AKTIVITI | 1. Perbincangan 2. Soal jawab | |
BBM | Buku Teks | |
KBKK | Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa · Bersikap kepimpinan cemerlang Masyarakat berorganisasi · Bersatu dalam organisasi | |
REFLEKSI | Hasil pembelajaran dapat dicapai. | |
CATATAN | Kelas berjalan dengan lancar. |
12/01/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Genre : Sajak Harga Remaja | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti bentuk dan ciri-ciri puisi moden. 2. Menghuraikan maksud dalam sajak. 3. Menjelaskan tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. HPU:10.0 HPK:10.1 Aras 1(ii),(iii) HPU:7.0 HPK:7.3 Aras 1(iii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | 1. Ayat Tanya. 2. Ayat Penyata 3. Istilah/Kosa Kata | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sivik Kesusasteraan Melayu Nilai:Kasih Sayang | |
ABM | Antologi Harga Remaja Buku Rujukan | |
AKTIVITI | 1. Beberapa pelajar dipilh secara rawak untuk mendeklamasikan Sajak Harga Remaja dengan menggunakan intonasi yang betul. 2. Sesi soal jawab mengenai maksud setiap rangkap sajak, tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. 3. Latihan. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif dapat dicapai. | |
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | Genre : Sajak Harga Remaja | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
HPU:10.0 HPK:10.1 Aras 1(ii),(iii) HPU:7.0 HPK:7.3 Aras 1(iii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA |
| |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sivik Kesusasteraan Melayu Nilai:Kasih Sayang | |
ABM | Antologi Harga Remaja Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Objektif tercapai. | |
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 11.30 -12.40 tengah hari | |
TAJUK | 7. Tamadun Awal Manusia 7.1 Tamadun Awal Dunia a) Proses pembentukan Tamadun (Sumeria, Mesir,Indus dan Hwang Ho). ii. Sumbangan | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menerangkan menyatakan sumbangan tamadun Mesopotamia. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota. 2. Perbincangan. 3. Soal jawab. | |
BBM | Buku Teks Buku Rujukan | |
KBKK | Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa · Bersikap kepimpinan cemerlang Masyarakat berorganisasi · Bersatu dalam organisasi | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan dengan betul. | |
CATATAN |
13/01/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup. HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata:- imbuhan menN- | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai:Menghargai | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan. 2. Pelajar diminta menulis pendahuluan, menyenaraikan 4-6 isi-isi tersurat, 2 isi-isi tersirat dan penutup. 3. Perbincangan dan penerangan. | |
REFLEKSI | Objektif dapat dicapai. | |
2. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 9.45- 10.55 pagi. | |
TAJUK | 7 .0 Tamadun Awal Manusia 7.1 Tamadun Awal Dunia a) Proses pembentukan Tamadun(Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho) i. Konsep dan pengertian ii. Sumbangan | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Mesir. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Buku Rujukan | |
KBKK | Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa
| |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. P&P akan bersambung pada minggu hadapan. | |
CATATAN | Terdapat sebilangan pelajar yang tidak menyalin nota. | |
3. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 10.55-12.05 tengah hari | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup. HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata:- imbuhan menN- | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai: Menghargai | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan. 2. Pelajar diminta menulis pendahuluan, menyenaraikan 4-6 isi-isi tersurat, 2 isi-isi tersirat dan penutup. 3. Perbincangan dan penerangan. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif dapat dicapai. |
14/01/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 -9.25 pagi | |
TAJUK | Penulisan (Rumusan) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menulis ayat pendahuluan, menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 isi tersurat, 2 isi tersirat dan menulis satu ayat penutup. HPU:7.0 HPK:7.1,7.5 HHP:Aras 1(i),(v) HPU:8.0 HPK:8.2 HHP:Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata: - imbuhan menN- | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Teknologi Maklumat Nilai: Menghargai | |
ABM | Buku Rujukan Bahan Edaran | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta membaca petikan yang diberikan. 2. Pelajar dipilih secara rawak untuk menyatakan pendahuluan, isi-isi tersurat, isi-isi tersirat dan penutup yang terdapat dalam petikan. 3. Perbincangan dan penerangan. | |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif dapat dicapai. |
No comments:
Post a Comment