RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 19
09/05/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab. | |
AKTIVITI | 1. Sesi soal jawab. Guru menyoal setiap pelajar mengenai definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. 2. Pelajar menyalin nota. 3. Perbincangan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | 95% pelajar dapat menyatakan definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. Pelajar juga dapat menyatakan kepentingan menjaga alam sekitar. | |
| ||
2. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 2: Nilai berkaitan dengan kekeluargaan | |
NILAI/TAJUK | Nilai 2.4: Tanggungjawab terhadap keluarga | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat melaksanakan kewajipan sebagai anggota keluarga. | |
AKTIVITI | 1. Penerangan oleh guru. 2. Latihan. Pelajar diminta menyalin latihan daripada lembaran kerja yang diedarkan. 3. Guru menerangkan cara menjawab latihan yang diedarkan. | |
BBM | Buku Teks, Lembaran kerja | |
REFLEKSI | P&P akan diteruskan pada masa berikutnya. |
10/05/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1D | |
MASA | 3.25 – 4.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Unit 5: Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah | |
TAJUK | Pasukan Sekolah Kebanggan Kami | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menunjukkan cara memberi sokongan moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyatakan cara-cara untuk memberikan sokongan moral kepada pasukan sekolah. 2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan membentuk satu pasukan penyokong untuk menghasilkan cogan kata atau lagu untuk memberikan semangat kepada pasukan sekolah. | |
TEKNIK | Aktviti berkumpulan dan sesi soal jawab. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menghasilkan lagu dan cogan kata yang menarik serta mempersembahkan lagu/cogan kata dengan baik. Aktiviti berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 5.10 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 2.4: Menyayangi dan menghargai alam sekitar Unit 17: Sekolah ceria murid gemilang | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih dan segar. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota. 2. Penerangan oleh guru. 3. Latihan. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada pelajar. 4. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Lembaran kerja | |
REFLEKSI | 95% pelajar berjaya menyalin nota daripada papan hitam. Objektif akan dapat dicapai. |
11/05/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
TAJUK/NILAI | Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab. | |
AKTIVITI | 1. Sesi soal jawab. Guru menyoal setiap pelajar mengenai definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. 2. Pelajar menyalin nota. 3. Perbincangan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | 90% pelajar dapat menyatakan definisi nilai dengan baik. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1F | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia | |
TAJUK | Cerita Rakyat Pelbagai Kaum | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menerangkan cerita-cerita rakyat pelbagai kaum. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca cerita rakyat pelbagai kaum halaman 72-76. 2. Pelajar diminta menyatakan nilai dan pengajaran cerita rakyat tersebut. 3. Latihan. Pelajar diminta menulis dua pengajaran daripada cerita rakyat dalam buku teks. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Semasa sesi soal jawab, pelajar dapat menyatakan pengajaran daripada cerita rakyat. |
12/05/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 3.25 – 4.00 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | 2.4: Menyayangi dan menghargai alam sekitar Unit 17: Sekolah ceria murid gemilang | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih dan segar. | |
AKTIVITI | 1. Penerangan oleh guru. 2. Latihan “Fikir dan Jawab” 3. Perbincangan jawapan latihan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | P&P tidak dapat dijalankan sepenuhnya kerana banyak pelajar lewat masuk ke kelas selama 15 minit. P&P akan diteruskan pada minggu seterusnya. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
KELAS | 1H | |
MASA | 4.35 – 5.45 petang | |
BIDANG/TEMA | Unit 5: Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah | |
TAJUK | Pasukan Sekolah Kebanggan Kami | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menunjukkan cara memberi sokongan moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar diminta menyatakan cara-cara untuk memberikan sokongan moral kepada pasukan sekolah. 2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan membentuk satu pasukan penyokong untuk menghasilkan cogan kata atau lagu untuk memberikan semangat kepada pasukan sekolah. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | 80% pelajar dapat menghasilkan lagu dan cogan kata yang menepati tema. Pelajar dapat mempersembahkan hasil di hadapan kelas dengan baik.Objektif tercapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 5.45 – 6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota. 2. Penerangan oleh guru. 3. Perbincangan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin nota.Objektif akan dapat dicapai. |
13/05/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 4.00 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat melukis poster dan mencipta cogan kata tentang keseimbangan alam sekitar. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar melukis poster dan mencipta cogan kata tentang keseimbangan alam sekitar. 2. Pelajar membentangkan hasil kerja di hadapan kelas. 3. Sumbang saran tentang kepantingan alam sekitar. | |
BBM | Buku Teks, poster | |
REFLEKSI | Dua daripada lima kumpulan berjaya menghasilkan poster yang menepati tema dan lengkap. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1E | |
MASA | 5.10-6.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar | |
NILAI/TAJUK | Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar melukis poster dan mencipta cogan kata tentang keseimbangan alam sekitar. 2. Pelajar membentangkan hasil kerja di hadapan kelas. 3. Sumbang saran tentang kepentingan alam sekitar. | |
BBM | Buku Teks, poster. | |
REFLEKSI | Semua kumpulan berjaya menghasilkan poster.dan mencipta cogan kata yang menepati tema. Objektif akan dapat dicapai. |
RPH anda telah dirancang dengan baik dan teliti. Tahniah.
ReplyDelete