Friday, May 13, 2011

RPH (MINGGU 19)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 19

09/05/2011 (ISNIN)
1.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1I
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab.
AKTIVITI
1.    Sesi soal jawab. Guru menyoal setiap pelajar mengenai definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga.
2.    Pelajar menyalin nota.
3.    Perbincangan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
95% pelajar dapat menyatakan definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. Pelajar juga dapat menyatakan kepentingan menjaga alam sekitar.

2.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 2: Nilai berkaitan dengan kekeluargaan
NILAI/TAJUK
Nilai 2.4: Tanggungjawab terhadap keluarga
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat melaksanakan kewajipan sebagai anggota keluarga.
AKTIVITI
1.    Penerangan oleh guru.
2.    Latihan. Pelajar diminta menyalin latihan daripada lembaran kerja yang diedarkan.
3.    Guru menerangkan cara menjawab latihan yang diedarkan.
BBM
Buku Teks, Lembaran kerja
REFLEKSI
P&P akan diteruskan pada masa berikutnya.

10/05/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1D
MASA
3.25 – 4.35 petang
BIDANG/TEMA
Unit 5: Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
TAJUK
Pasukan Sekolah Kebanggan Kami
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menunjukkan cara memberi sokongan moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta menyatakan cara-cara untuk memberikan sokongan moral kepada pasukan sekolah.
2.    Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan membentuk satu pasukan penyokong untuk menghasilkan cogan kata atau lagu untuk memberikan semangat kepada pasukan sekolah.
TEKNIK
Aktviti berkumpulan dan sesi soal jawab.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menghasilkan lagu dan cogan kata yang menarik serta mempersembahkan lagu/cogan kata dengan baik. Aktiviti berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
5.10 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
2.4: Menyayangi dan menghargai alam sekitar
Unit 17: Sekolah ceria murid gemilang
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih dan segar.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota.
2.    Penerangan oleh guru.
3.    Latihan. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada pelajar.
4.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Lembaran kerja
REFLEKSI
95% pelajar berjaya menyalin nota daripada papan hitam. Objektif akan dapat dicapai.

11/05/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
TAJUK/NILAI
Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab.
AKTIVITI
1.    Sesi soal jawab. Guru menyoal setiap pelajar mengenai definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga.
2.    Pelajar menyalin nota.
3.    Perbincangan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
90% pelajar dapat menyatakan definisi nilai dengan baik.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1F
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
TAJUK
Cerita Rakyat Pelbagai Kaum
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menerangkan cerita-cerita rakyat pelbagai kaum.
AKTIVITI
1.    Pelajar membaca cerita rakyat pelbagai kaum halaman 72-76.
2.    Pelajar diminta menyatakan nilai dan pengajaran cerita rakyat tersebut.
3.    Latihan. Pelajar diminta menulis dua pengajaran daripada cerita rakyat dalam buku teks.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Semasa sesi soal jawab, pelajar dapat menyatakan pengajaran daripada cerita rakyat.

12/05/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
3.25 – 4.00 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
2.4: Menyayangi dan menghargai alam sekitar
Unit 17: Sekolah ceria murid gemilang
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih dan segar.
AKTIVITI
1.    Penerangan oleh guru.
2.    Latihan “Fikir dan Jawab”
3.    Perbincangan jawapan latihan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
P&P tidak dapat dijalankan sepenuhnya kerana banyak pelajar lewat masuk ke kelas selama 15 minit. P&P akan diteruskan pada minggu seterusnya.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
KELAS
1H
MASA
4.35 – 5.45 petang
BIDANG/TEMA
Unit 5: Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah
TAJUK
Pasukan Sekolah Kebanggan Kami
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menunjukkan cara memberi sokongan moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta menyatakan cara-cara untuk memberikan sokongan moral kepada pasukan sekolah.
2.    Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan membentuk satu pasukan penyokong untuk menghasilkan cogan kata atau lagu untuk memberikan semangat kepada pasukan sekolah.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
80% pelajar dapat menghasilkan lagu dan cogan kata yang menepati tema. Pelajar dapat mempersembahkan hasil di hadapan kelas dengan baik.Objektif tercapai.

3.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
5.45 – 6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota.
2.    Penerangan oleh guru.
3.    Perbincangan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota.Objektif akan dapat dicapai.

13/05/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1I
MASA
4.00 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat melukis poster dan mencipta cogan kata tentang keseimbangan alam sekitar.
AKTIVITI
1.    Pelajar melukis poster dan mencipta cogan kata tentang keseimbangan alam sekitar.
2.    Pelajar membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.
3.    Sumbang saran tentang kepantingan alam sekitar.
BBM
Buku Teks, poster
REFLEKSI
Dua daripada lima kumpulan berjaya menghasilkan poster yang menepati tema dan lengkap.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1E
MASA
5.10-6.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI/TAJUK
Nilai 3.1: Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab.
AKTIVITI
1.    Pelajar melukis poster dan mencipta cogan kata tentang keseimbangan alam sekitar.
2.    Pelajar membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.
3.    Sumbang saran tentang kepentingan alam sekitar.
BBM
Buku Teks, poster.
REFLEKSI
Semua kumpulan berjaya menghasilkan poster.dan mencipta cogan kata yang menepati tema. Objektif akan dapat dicapai.



1 comment:

  1. RPH anda telah dirancang dengan baik dan teliti. Tahniah.

    ReplyDelete