RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 7
14/02/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Tatabahasa Membetulkan ayat (Ejaan dan Imbuhan) | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memgenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta membetulkan kesalahan tersebut. HPU:8.0 HPK: 8.6 Aras1 (vii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Sistem ejaan | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Nilai: Keyakinan Ilmu:Kamahiran bahasa KBT:Kemahiran berfikir | |
ABM | Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 11.30 – 12.40 tengah hari | |
TAJUK | KOMSAS Pantun Empat Kerat(Jenaka dan Sindiran) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri pantun, menjelaskan maksud pantun dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dalam pantun. HPU: 10.0 HPK: 10.1 HHP: Aras 1 (iv) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU: 7.0 HPK: 7.6 Aras 2(iii) | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat penyata dan Laras Bahasa | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sastera Nilai: Kegigihan, bertanggungjawab KBT: (a) KB-Mengitlak (b) Kecerdasan pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Kelas berjalan dengan lancar. |
15/02/2011 (SELASA) |
Cuti sempena Maulidur Rasul |
16/02/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | KOMSAS Pantun Empat Kerat(Jenaka dan Sindiran) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri pantun, menjelaskan maksud pantun dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dalam pantun. HPU: 10.0 HPK: 10.1 HHP: Aras 1 (iv) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU: 7.0 HPK: 7.6 Aras 2(iii) | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat penyata dan Laras Bahasa | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sastera Nilai: Kegigihan, bertanggungjawab KBT: (a) KB-Mengitlak (b) Kecerdasan pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Guru membimbing para pelajar menjawab beberapa soalan berkaitan pantun tersebut. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | KOMSAS Pantun Empat Kerat(Jenaka dan Sindiran) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan ciri-ciri pantun, menjelaskan maksud pantun dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai dan pengajaran dalam pantun. HPU: 10.0 HPK: 10.1 HHP: Aras 1 (iv) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU: 7.0 HPK: 7.6 Aras 2(iii) | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat penyata dan Laras Bahasa | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Sastera Nilai: Kegigihan, bertanggungjawab KBT: (a) KB-Mengitlak (b) Kecerdasan pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Guru membimbing para pelajar menjawab tiga soalan yang berkaitan dengan pantun agar para pelajar mengetahui cara menjawab soalan. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 11.30 -12.40 tengah hari | |
TAJUK | b) Peningkatan Tamadun (Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China. i. Peningkatan dan sumbangan tamadun. Aspek peningkatan pendidikan, falsafah, sains dan teknologi dan seni bina. | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Sejarah Ting. 4, Lembaran grafik | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Keharmonian dan kesejahteraan
| |
ISTILAH/KONSEP | Colosseum | |
REFLEKSI | 40% pelajar tidak memberikan perhatian ketika guru memberikan penerangan. Oleh itu, guru menyoal beberapa orang pelajar agar mereka memberikan perhatian ketika guru memberikan penerangan. Pada P&P yang seterusnya, guru akan menyediakan latihan berbentuk nota agar pelajar lebih memahami nota yang diberikan. Objektif akan dapat dicapai. | |
CATATAN | |
17/02/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Penulisan Karangan berpandu (gambar/ilustrasi) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menulis karangan lengkap berdasarkan bahan rangsangan. HPU: 2.0 HPK:2.1 Aras 1(ii) HPU: 8.0 HPK: 8.2 Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata-kata majmuk | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Kemasyarakatan Nilai: Tanggungjawab, Kerajinan KBT: (a) KB-meramal (b) Kajian Masa Depan | |
ABM | Bahan Edaran | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 9.45- 10.55 pagi. | |
TAJUK | c) Peningkatan Tamadun (Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China. ii. Peningkatan dan sumbangan tamadun. Aspek peningkatan sosial dan kemunculan agama dan ajaran utama dunia. | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam bidang bahasa dan kesusasteraan dan sistem sosial. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Sejarah Ting. 4, Lembaran grafik | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Keharmonian dan kesejahteraan
| |
ISTILAH/KONSEP | Dinasti | |
REFLEKSI | Guru membimbing para pelajar menerangkan kehendak soalan. Melalui latihan yang diberikan, para pelajar akan lebih memahami aspek peningkatan tamadun dalam bidang bahasa dan kesusasteraan serta sistem sosial. Kebanyakan pelajar memberikan perhatian ketika menjawab soalan latihan. Objektif akan dapat dicapai. | |
CATATAN | | |
| ||
3. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 10.55-12.05 tengah hari | |
TAJUK | Penulisan Karangan berpandu (gambar/ilustrasi) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menulis karangan lengkap berdasarkan bahan rangsangan. HPU: 2.0 HPK:2.1 Aras 1(ii) HPU: 8.0 HPK: 8.2 Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata-kata majmuk | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Kemasyarakatan Nilai: Tanggungjawab, Kerajinan KBT: (a) KB-meramal (b) Kajian Masa Depan | |
ABM | Bahan Edaran | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Objektif akan dapat dicapai. |
18/02/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 -9.25 pagi | |
TAJUK | Penulisan Karangan berpandu (gambar/ilustrasi) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menulis karangan lengkap berdasarkan bahan rangsangan. HPU: 2.0 HPK:2.1 Aras 1(ii) HPU: 8.0 HPK: 8.2 Aras 1(ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Pembentukan kata-kata majmuk | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Kemasyarakatan Nilai: Tanggungjawab, Kerajinan KBT: (a) KB-meramal (b) Kajian Masa Depan | |
ABM | Bahan Edaran | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Guru membimbing pelajar membina perenggan isi berdasarkan maklumat yang diberikan dalam lembaran yang diedarkan. Objektif akan dapat dicapai. |
No comments:
Post a Comment