Saturday, February 12, 2011

RPH (MINGGU 6)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 6

07/02/2011 (ISNIN)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 - 8.15 pagi
TAJUK
Tatabahasa (Menukar ayat aktif dan ayat pasif)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya.
HPU:1.0 HPK:1.2 Aras (vi)
FOKUS SAMPINGAN
HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1(ii)
SISTEM BAHASA
Tatabahasa (Ayat Aktif dan Ayat Pasif)
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Kemahiran Bahasa
Nilai: Rasional
KBT: (a)Kemahiran berfikir
         (b)Kemahiran Kontekstual
ABM
Dewan Tatabahasa, Buku rujukan
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota panduan menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya.
  2. Penerangan oleh guru. Guru juga membimbing pelajar cara menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya berdasarkan beberapa contoh.
  3. Latihan
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai. Pelajar memahami tentang penukaran ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
11.30 – 12.40 tengah hari
TAJUK
Tatabahasa (Menukar ayat aktif dan ayat pasif)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya.
HPU:1.0 HPK:1.2 Aras (vi)
FOKUS SAMPINGAN
HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1(ii)
SISTEM BAHASA
Tatabahasa (Ayat Aktif dan Ayat Pasif)
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Kemahiran bahasa
Nilai: Rasional
KBT: (a)Kemahiran berfikir
         (b)Kemahiran Kontekstual
ABM
Dewan Tatabahasa, Buku rujukan
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota panduan menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya.
  2. Penerangan oleh guru. Guru juga membimbing pelajar cara menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya berdasarkan beberapa contoh.
  3. Latihan
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai. Melalui latihan yang diberikan, pelajar memahami tentang penukaran ayat aktif dan ayat pasif.


08/02/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
7.05 - 8.15 pagi
TAJUK
Tatabahasa (Menukar ayat aktif dan ayat pasif)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya.
HPU:1.0 HPK:1.2 Aras (vi)
FOKUS SAMPINGAN
HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1(ii)
SISTEM BAHASA
Tatabahasa (Ayat Aktif dan Ayat Pasif)
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu: Kemahiran bahasa
Nilai: Rasional
KBT: (a)Kemahiran berfikir
         (b)Kemahiran Kontekstual
ABM
Dewan Tatabahasa, Buku rujukan
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota panduan menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya.
2.    Penerangan oeh guru. Guru juga membimbing pelajar cara menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya berdasarkan beberapa contoh.
3.    Latihan.
REFLEKSI
80% pelajar memahami tentang penukaran ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TAJUK
KOMSAS(Drama Gelanggang Tok Wali)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan,latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
HPU:10.0 HPK:10.2 Aras1(iv),3(i)
HPU:10.4 Aras 1(iii),(v)
FOKUS SAMPINGAN
HPU:3.0 HPK:3.3 Aras 2 (i)
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya, Ayat Penyata dan Laras Bahasa
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai: Kesopanan, Bertanggungjawab dan Bekerjasama
KBT: (a)Membanding dan Membeza
         (b)Kecerdasan pelbagai
ABM
Antologi Harga Remaja,
AKTIVITI
  1. Pembentangan setiap kumpulan mengenai tajuk yang dipilih.
  2. Sesi soal jawab. Beberapa pelajar dipilih secara rawak untuk menjawab beberapa soalan daripada setiap kumpulan selepas sesi pembentangan.
  3. Latihan. Pelajar diminta menulis sinopsis drama sebagai kerja rumah.
REFLEKSI
Para pelajar dapat membentangkan tajuk yang diberikan dengan baik secara berkumpulan. Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
10.55 – 11.30 pagi
TAJUK
b)  Peningkatan Tamadun
(Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China.
            i.        Peningkatan dan sumbangan tamadun.
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Penerangan
  3. Soal jawab
BBM
Buku Teks Sejarah Ting. 4
KBKK
Kemahiran Berfikir
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Keharmonian dan kesejahteraan
  • Patuh kepada peraturan dan undang-undang.
ISTILAH/KONSEP
Demokrasi, Republik dan Dinasti
REFLEKSI
Tidak dapat dijalankan kerana perhimpunan sekolah.
CATATAN



09/02/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
KOMSAS(Drama Gelanggang Tok Wali
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan,latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
HPU:10.0 HPK:10.2 Aras1(iv),3(i)
HPU:3.0 HPK:3.3 Aras 2 (i)
FOKUS SAMPINGAN
HPU:10.1, 10.4,
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya, Ayat Penyata dan Laras Bahasa
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai: Kesopanan, Bertanggungjawab dan Bekerjasama
KBT: (a)Membanding dan Membeza
         (b)Kecerdasan pelbagai
ABM
Antologi Harga Remaja,
AKTIVITI
  1. Pelajar membaca drama.
  2. Soal jawab.
  3. Latihan.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TAJUK
KOMSAS(Drama Gelanggang Tok Wali)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan,latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
HPU:10.0 HPK:10.2 Aras1(iv),3(i)
FOKUS SAMPINGAN
HPU:3.0 HPK:3.3 Aras 2 (i)
HPU:10.0 HPK:10.4 Aras 1(v)
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya, Ayat Penyata dan Laras Bahasa
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Kesusasteraan Melayu
Nilai: Kesopanan, Bertanggungjawab dan Bekerjasama
KBT: (a)Membanding dan Membeza
         (b)Kecerdasan pelbagai
ABM
Antologi Harga Remaja,
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru mengenai sinopsis drama.
  2. Soal jawab.
  3. Pelajar menyalin nota mengenai binaan plot drama.
  4. Latihan. Pelajar diminta mengisi jadual yang mengandungi tema, gaya bahasa, latar, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran sebagai kerja rumah.
REFLEKSI
Kebanyakan pelajar belum membaca drama sebelum P&P bermula. Disebabkan masa tidak mencukupi, guru menerangkan serba ringkas mengenai jalan cerita drama Gelanggang Tuk Wali. Guru juga membimbing pelajar mengenal pasti tema, persoalan, latar, watak-perwatakan, gaya bahasa, binaan plot, nilai dan pengajaran. Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
11.30 -12.40 tengah hari
TAJUK
b)  Peningkatan Tamadun
(Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China.
            i.        Peningkatan dan sumbangan tamadun.
            Aspek peningkatan sistem perundangan.
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Penerangan
  3. Soal jawab
BBM
Buku Teks Sejarah Ting. 4
KBKK
Kemahiran Berfikir
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Keharmonian dan kesejahteraan
  • Patuh kepada peraturan dan undang-undang.
ISTILAH/KONSEP
Legalisme
REFLEKSI
90% pelajar dapat menyalin nota yang diberikan. Kebanyakan pelajar masih kurang aktif semasa sesi soal jawab. Pelajar masih memerlukan bimbingan dari guru.
CATATAN



10/02/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
Karangan Fakta
Teknik Menulis Perenggan yang baik
FOKUS UTAMA
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik.
HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1 (ii)
FOKUS SAMPINGAN
HPU: 8.0 HPK:8.8 Aras 1 (i,v)
SISTEM BAHASA
Ayat topik, ayat huraian
PENGISIAN KOKURIKULUM
Nilai:Kerjasama
Ilmu: Penulisan
KBT: (a)KB-membuat urutan
         (b)Kajian Masa Depan
ABM
Buku rujukan.
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota. Panduan membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik.
  2. Penerangan.
  3. Latihan. Pelajar menulis karangan.
REFLEKSI
Guru membimbing pelajar menulis perenggan isi dan perenggan penutup. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
9.45- 10.55 pagi.
TAJUK
b)  Peningkatan Tamadun
(Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China.
            i.        Peningkatan dan sumbangan tamadun.
            Aspek peningkatan ekonomi dan sosial
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota.
  2. Penerangan
  3. Soal jawab
BBM
Buku Teks Sejarah Ting. 4
KBKK
Kemahiran Berfikir
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Keharmonian dan kesejahteraan
  • Patuh kepada peraturan dan undang-undang.
ISTILAH/KONSEP
sresthin
REFLEKSI
95% pelajar berjaya menulis nota. Objektif akan dapat dicapai.
CATATAN


3.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
10.55-12.05 tengah hari
TAJUK
Karangan Fakta
Teknik Menulis Perenggan yang baik
FOKUS UTAMA
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik.
HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1 (ii)
FOKUS SAMPINGAN
HPU: 8.0 HPK:8.8 Aras 1 (i,v)
SISTEM BAHASA
Ayat topik, ayat huraian.
PENGISIAN KOKURIKULUM
Nilai: Kerjasama
Ilmu:Penulisan
KBT:Membuat kaitan dan perhubungan
ABM
Buku rujukan.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota. Panduan membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik.
2.    Penerangan.
3.    Latihan. Pelajar menulis satu karangan.

REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menulis nota yang diberikan. Objektif akan dapat dicapai.


11/02/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
8.15 -9.25 pagi
TAJUK
Karangan Fakta
Teknik Menulis Perenggan yang baik
FOKUS UTAMA
Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik.
HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1 (ii)
FOKUS SAMPINGAN
HPU: 8.0 HPK:8.8 Aras 1 (i,v)
SISTEM BAHASA
Ayat topik, ayat huraian.
PENGISIAN KOKURIKULUM
Nilai: Kerjasama
Ilmu:Penulisan
KBT:Membuat kaitan dan perhubungan
ABM
Buku rujukan.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota. Panduan membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik.
2.    Penerangan.

REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin nota. Kelas berjalan dengan lancar.





12/02/2011 (SABTU)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
7.05 -8.05 pagi
TAJUK
Tatabahasa
Membetulkan ayat (Imbuhan dan Ejaan)
FOKUS UTAMA
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memgenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta membetulkan kesalahan tersebut.
HPU:8.0 HPK: 8.6 Aras1 (vii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Sistem ejaan
PENGISIAN KOKURIKULUM
Nilai: Keyakinan
Ilmu:Kamahiran bahasa
KBT:Kemahiran berfikir
ABM
Buku Rujukan
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru mengenai panduan mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta membetulkan kesalahan tersebut.
  2. Guru membimbing pelajar mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan berdasarkan beberapa contoh yang diberikan.
  3. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan kepada pelajar.
REFLEKSI
Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta dapat membetulkannya. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
8.05 pagi – 9.05 pagi
TAJUK
Tatabahasa
Membetulkan ayat (Imbuhan dan Ejaan)
FOKUS UTAMA
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memgenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta membetulkan kesalahan tersebut.
HPU:8.0 HPK: 8.6 Aras1 (vii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Sistem ejaan
PENGISIAN KOKURIKULUM
Nilai: Keyakinan
Ilmu:Kamahiran bahasa
KBT:Kemahiran berfikir
ABM
Buku Rujukan
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Beberapa orang pelajar dipilih secara rawak untuk mencari kesalahan ejaan dan imbuhan dalam contoh ayat yang diberikan pada papan hitam.
  3. Guru memberikan latihan sebagai pengukuhan kepada pelajar.
REFLEKSI
Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta membetulkan kesalahan tersebut. Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
10.20 – 10.50 pagi
TAJUK
b)  Peningkatan Tamadun
(Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China.
            i.        Peningkatan dan sumbangan tamadun.
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab latihan yang diberikan dengan betul.
AKTIVITI
  1. Latihan. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada pelajar.
  2. Sesi perbincangan. Perbincangan bersama-sama pelajar tentang jawapan latihan.
BBM
Buku Teks Sejarah Ting. 4,
KBKK
Kemahiran Berfikir
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Kemakmuran dan kegemilangan Negara
  • Bersama membina kegemilangan negara.
Keharmonian dan kesejahteraan
  • Patuh kepada peraturan dan undang-undang.
ISTILAH/KONSEP
Dinasti, Republik
REFLEKSI
Guru memberikan latihan dalam bentuk objektif kepada pelajar dan membimbing pelajar memahami latihan yang diberikan agar pelajar dapat menjawab dengan betul. Berdasarkan sesi soal jawab bersama pelajar, ramai pelajar dapat menjawab latihan yang dberikan dengan betul. Objektif akan dicapai.
CATATAN
Bilangan pelajar yang hadir hanya sebanyak 12 orang.



No comments:

Post a Comment