RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 6
07/02/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 - 8.15 pagi | |
TAJUK | Tatabahasa (Menukar ayat aktif dan ayat pasif) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya. HPU:1.0 HPK:1.2 Aras (vi) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1(ii) | |
SISTEM BAHASA | Tatabahasa (Ayat Aktif dan Ayat Pasif) | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Kemahiran Bahasa Nilai: Rasional KBT: (a)Kemahiran berfikir (b)Kemahiran Kontekstual | |
ABM | Dewan Tatabahasa, Buku rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Pelajar memahami tentang penukaran ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 11.30 – 12.40 tengah hari | |
TAJUK | Tatabahasa (Menukar ayat aktif dan ayat pasif) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya. HPU:1.0 HPK:1.2 Aras (vi) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1(ii) | |
SISTEM BAHASA | Tatabahasa (Ayat Aktif dan Ayat Pasif) | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Kemahiran bahasa Nilai: Rasional KBT: (a)Kemahiran berfikir (b)Kemahiran Kontekstual | |
ABM | Dewan Tatabahasa, Buku rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Melalui latihan yang diberikan, pelajar memahami tentang penukaran ayat aktif dan ayat pasif. |
08/02/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 7.05 - 8.15 pagi | |
TAJUK | Tatabahasa (Menukar ayat aktif dan ayat pasif) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya. HPU:1.0 HPK:1.2 Aras (vi) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1(ii) | |
SISTEM BAHASA | Tatabahasa (Ayat Aktif dan Ayat Pasif) | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu: Kemahiran bahasa Nilai: Rasional KBT: (a)Kemahiran berfikir (b)Kemahiran Kontekstual | |
ABM | Dewan Tatabahasa, Buku rujukan | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota panduan menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya. 2. Penerangan oeh guru. Guru juga membimbing pelajar cara menukar ayat aktif menjadi ayat pasif dan sebaliknya berdasarkan beberapa contoh. 3. Latihan. | |
REFLEKSI | 80% pelajar memahami tentang penukaran ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | KOMSAS(Drama Gelanggang Tok Wali) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan,latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. HPU:10.0 HPK:10.2 Aras1(iv),3(i) HPU:10.4 Aras 1(iii),(v) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU:3.0 HPK:3.3 Aras 2 (i) | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat Penyata dan Laras Bahasa | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Kesusasteraan Melayu Nilai: Kesopanan, Bertanggungjawab dan Bekerjasama KBT: (a)Membanding dan Membeza (b)Kecerdasan pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja, | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Para pelajar dapat membentangkan tajuk yang diberikan dengan baik secara berkumpulan. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 10.55 – 11.30 pagi | |
TAJUK | b) Peningkatan Tamadun (Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China. i. Peningkatan dan sumbangan tamadun. | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Sejarah Ting. 4 | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Keharmonian dan kesejahteraan
| |
ISTILAH/KONSEP | Demokrasi, Republik dan Dinasti | |
REFLEKSI | Tidak dapat dijalankan kerana perhimpunan sekolah. | |
CATATAN | |
09/02/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | KOMSAS(Drama Gelanggang Tok Wali | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan,latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. HPU:10.0 HPK:10.2 Aras1(iv),3(i) HPU:3.0 HPK:3.3 Aras 2 (i) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU:10.1, 10.4, | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat Penyata dan Laras Bahasa | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Kesusasteraan Melayu Nilai: Kesopanan, Bertanggungjawab dan Bekerjasama KBT: (a)Membanding dan Membeza (b)Kecerdasan pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja, | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | KOMSAS(Drama Gelanggang Tok Wali) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan,latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. HPU:10.0 HPK:10.2 Aras1(iv),3(i) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU:3.0 HPK:3.3 Aras 2 (i) HPU:10.0 HPK:10.4 Aras 1(v) | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya, Ayat Penyata dan Laras Bahasa | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Kesusasteraan Melayu Nilai: Kesopanan, Bertanggungjawab dan Bekerjasama KBT: (a)Membanding dan Membeza (b)Kecerdasan pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja, | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar belum membaca drama sebelum P&P bermula. Disebabkan masa tidak mencukupi, guru menerangkan serba ringkas mengenai jalan cerita drama Gelanggang Tuk Wali. Guru juga membimbing pelajar mengenal pasti tema, persoalan, latar, watak-perwatakan, gaya bahasa, binaan plot, nilai dan pengajaran. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 11.30 -12.40 tengah hari | |
TAJUK | b) Peningkatan Tamadun (Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China. i. Peningkatan dan sumbangan tamadun. Aspek peningkatan sistem perundangan. | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Sejarah Ting. 4 | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Keharmonian dan kesejahteraan
| |
ISTILAH/KONSEP | Legalisme | |
REFLEKSI | 90% pelajar dapat menyalin nota yang diberikan. Kebanyakan pelajar masih kurang aktif semasa sesi soal jawab. Pelajar masih memerlukan bimbingan dari guru. | |
CATATAN | |
10/02/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Karangan Fakta Teknik Menulis Perenggan yang baik | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik. HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1 (ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU: 8.0 HPK:8.8 Aras 1 (i,v) | |
SISTEM BAHASA | Ayat topik, ayat huraian | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Nilai:Kerjasama Ilmu: Penulisan KBT: (a)KB-membuat urutan (b)Kajian Masa Depan | |
ABM | Buku rujukan. | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Guru membimbing pelajar menulis perenggan isi dan perenggan penutup. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 9.45- 10.55 pagi. | |
TAJUK | b) Peningkatan Tamadun (Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China. i. Peningkatan dan sumbangan tamadun. Aspek peningkatan ekonomi dan sosial | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Sejarah Ting. 4 | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Keharmonian dan kesejahteraan
| |
ISTILAH/KONSEP | sresthin | |
REFLEKSI | 95% pelajar berjaya menulis nota. Objektif akan dapat dicapai. | |
CATATAN | | |
| ||
3. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 10.55-12.05 tengah hari | |
TAJUK | Karangan Fakta Teknik Menulis Perenggan yang baik | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik. HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1 (ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU: 8.0 HPK:8.8 Aras 1 (i,v) | |
SISTEM BAHASA | Ayat topik, ayat huraian. | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Nilai: Kerjasama Ilmu:Penulisan KBT:Membuat kaitan dan perhubungan | |
ABM | Buku rujukan. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota. Panduan membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik. 2. Penerangan. 3. Latihan. Pelajar menulis satu karangan. | |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menulis nota yang diberikan. Objektif akan dapat dicapai. |
11/02/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 -9.25 pagi | |
TAJUK | Karangan Fakta Teknik Menulis Perenggan yang baik | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik. HPU:2.0 HPK:2.4 Aras 1 (ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU: 8.0 HPK:8.8 Aras 1 (i,v) | |
SISTEM BAHASA | Ayat topik, ayat huraian. | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Nilai: Kerjasama Ilmu:Penulisan KBT:Membuat kaitan dan perhubungan | |
ABM | Buku rujukan. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota. Panduan membina perenggan isi dan perenggan penutup yang baik. 2. Penerangan. | |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Kelas berjalan dengan lancar. | |
| | |
12/02/2011 (SABTU) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 7.05 -8.05 pagi | |
TAJUK | Tatabahasa Membetulkan ayat (Imbuhan dan Ejaan) | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memgenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta membetulkan kesalahan tersebut. HPU:8.0 HPK: 8.6 Aras1 (vii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Sistem ejaan | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Nilai: Keyakinan Ilmu:Kamahiran bahasa KBT:Kemahiran berfikir | |
ABM | Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta dapat membetulkannya. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 8.05 pagi – 9.05 pagi | |
TAJUK | Tatabahasa Membetulkan ayat (Imbuhan dan Ejaan) | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat memgenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta membetulkan kesalahan tersebut. HPU:8.0 HPK: 8.6 Aras1 (vii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Sistem ejaan | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Nilai: Keyakinan Ilmu:Kamahiran bahasa KBT:Kemahiran berfikir | |
ABM | Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan serta membetulkan kesalahan tersebut. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 10.20 – 10.50 pagi | |
TAJUK | b) Peningkatan Tamadun (Peningkatan Tamadun Yunani,Rom dan China. i. Peningkatan dan sumbangan tamadun. | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab latihan yang diberikan dengan betul. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Sejarah Ting. 4, | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Kemakmuran dan kegemilangan Negara
Keharmonian dan kesejahteraan
| |
ISTILAH/KONSEP | Dinasti, Republik | |
REFLEKSI | Guru memberikan latihan dalam bentuk objektif kepada pelajar dan membimbing pelajar memahami latihan yang diberikan agar pelajar dapat menjawab dengan betul. Berdasarkan sesi soal jawab bersama pelajar, ramai pelajar dapat menjawab latihan yang dberikan dengan betul. Objektif akan dicapai. | |
CATATAN | Bilangan pelajar yang hadir hanya sebanyak 12 orang. |
No comments:
Post a Comment