Friday, August 12, 2011

RPH (MINGGU 32)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 32

08/08/2011 (ISNIN)
1
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1N
MASA
1.15-2.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.4:Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya
Unit 27: Hormatilah Golongan Kurang Upaya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerima bahawa tiada seorang insan pun dilahirkan dengan penuh kesempurnaan.
b.    Menginsafi diri dan bersyukur dengan setiap pemberian Tuhan.
c.    Memberikan sebarang pertolongan dan bantuan kepada golongan kurang upaya.
d.    Melibatkan diri dengan kerja-kerja kebajikan dan sukarela.
AKTIVITI
1.    Penerangan oleh guru mengenai kategori kurang upaya.
2.    Pelajar diminta membaca teks halaman 131.
3.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman132.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai. 80% pelajar berjaya menyalin nota dengan baik.

2.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
1I
MASA
3.05 -.4.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.4:Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya
Unit 27: Hormatilah Golongan Kurang Upaya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerima bahawa tiada seorang insan pun dilahirkan dengan penuh kesempurnaan.
b.    Menginsafi diri dan bersyukur dengan setiap pemberian Tuhan.
c.    Memberikan sebarang pertolongan dan bantuan kepada golongan kurang upaya.
d.    Melibatkan diri dengan kerja-kerja kebajikan dan sukarela.
AKTIVITI
1.    Penerangan oleh guru mengenai kategori kurang upaya.
2.    Pelajar diminta membaca teks halaman 131.
3.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman132.
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
Pendidikan Moral
KELAS
2L
MASA
4.40-5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 5:Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.3: Melindungi Hak Pekerja
Unit 26: Utamakan Kebajikan Pekerja
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menyatakan tanggungjawab majikan menjaga kebajikan pekerja.
b.    Menjelaskan hak-hak yang patut diperoleh oleh pekerja.
AKTIVITI
1.    Penerangan oleh guru mengenai tanggungjawab majikan.
2.    Pelajar membaca dialog halaman 154.
3.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 155.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan peranan majikan dan hak pekerja. Objektif akan dapat dicapai.

09/08/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1A/1C
MASA
2.35 – 3.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna
Unit 28: Hak Pengguna
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna.
b.    Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas.
c.    Memahami hak sebagai pengguna.
d.    Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar membaca teks halaman 138.
3.    Penerangan oleh guru mengenai panduan membeli-belah yang perlu diikuti oleh pengguna.
4.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 139.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif tercapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
4.10-5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia ]
NILAI/TAJUK
Nilai 5.4: Menghormati Golongan Kurang Upaya
Unit 27: Keistimewaaan Golongan Kurang Upaya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti keperluan golongan kurang upaya.
b.    Memberi layanan dan sokongan yang baik kepada golongan kurang upaya.
AKTIVITI
1.    Perbincangan mengenai kemudahan yang disediakan oleh kerajaan untuk golongan kurang upaya.
2.    Pelajar membaca teks halaman 158.
3.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 159.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

10/08/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2J
MASA
2.35 – 3.35 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5:Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna
Unit 28: Pengguna Yang Bijaksana
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan.
b.    Menjelaskan peranan pertubuhan dan persatuan pengguna.
AKTIVITI
1.    Mengumpul dan membincangkan  maklumat tentang hak pengguna.
2.    Pelajar membaca teks halaman 164.
3.    Penerangan oleh guru mengenai perlindungan hak-hak pengguna.
4.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman165.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
3D
MASA
4.10 – 5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 1
TAJUK
Nilai 1.1-Nilai 1.12
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang disediakan.
AKTIVITI
Perbincangan latihan.
BBM
Lembaran kerja
REFLEKSI
Objektif tercapai.

11/08/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1A/1C
MASA
1.50-2.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna
Unit 28: Hak Pengguna
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna.
b.    Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas.
c.    Memahami hak sebagai pengguna.
d.    Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar membaca teks halaman 138.
3.    Penerangan oleh guru mengenai panduan membeli-belah yang perlu diikuti oleh pengguna.
4.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 139.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyatakan hak pengguna. Objektif akan dapat dicapai.

1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2N
MASA
2.35 -3.05 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5:Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna
Unit 28: Pengguna Yang Bijaksana
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan.
b.    Menjelaskan peranan pertubuhan dan persatuan pengguna.
AKTIVITI
1.    Mengumpul dan membincangkan  maklumat tentang hak pengguna.
2.    Pelajar membaca teks halaman 164.
3.    Penerangan oleh guru mengenai perlindungan hak-hak pengguna.
4.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 165.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan hak-hak pengguna. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2L
MASA
3.35- 4.40 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5:Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna
Unit 28: Pengguna Yang Bijaksana
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mengenal pasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan.
b.    Menjelaskan peranan pertubuhan dan persatuan pengguna.
AKTIVITI
1.    Mengumpul dan membincangkan  maklumat tentang hak pengguna.
2.    Pelajar membaca teks halaman 164.
3.    Penerangan oleh guru mengenai perlindungan hak-hak pengguna.
4.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 165.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar dapat menyenaraikan hak-hak pengguna. Objektif akan dapat dicapai.

3.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1N
MASA
4.40-5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna
Unit 28: Hak Pengguna
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna.
b.    Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas.
c.    Memahami hak sebagai pengguna.
d.    Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar membaca teks halaman 138.
3.    Penerangan oleh guru mengenai panduan membeli-belah yang perlu diikuti oleh pengguna.
4.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 139.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menjawab soalan latihan. Objektif akan dapat dicapai.

11/08/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
3D
MASA
2.00 -2.25 petang
BIDANG/TEMA
Bidang Pembelajaran 1:Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
NILAI/TAJUK
Perbincangan Latihan dan Ulangkaji
OBJEKTIF
a.    Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang diedarkan.
AKTIVITI
1.    Perbincangan jawapan latihan yang telah diedarkan oleh guru.
2.    Ulangkaji.
BBM
Lembaran kerja
REFLEKSI
Aktiviti berjalan dengan lancar.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
1I
MASA
3.30-4.20 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI/TAJUK
Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna
Unit 28: Hak Pengguna
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna.
b.    Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas.
c.    Memahami hak sebagai pengguna.
d.    Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna.
AKTIVITI
1.    Pelajar menyalin nota daripada papan hitam.
2.    Pelajar membaca teks halaman 138.
3.    Penerangan oleh guru mengenai panduan membeli-belah yang perlu diikuti oleh pengguna.
4.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 139.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
KELAS
2J
MASA
4.20-5.10 petang
BIDANG/TEMA
Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
NILAI/TAJUK
Nilai 6.1: Mematuhi Peraturan Dan Undang-Undang
Unit 29: Keselamatan Di Jalan Raya Tanggungjawab Kita
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat:
a.    Mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya bagi menjamin keselamatan diri dan orang lain.
b.    Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya.
AKTIVITI
1.    Pelajar diminta meneliti kesalahan-kesalahan di jalan raya pada halaman 172.
2.    Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 171.
3.    Perbincangan jawapan.
BBM
Buku Teks
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat menyenaraikan kesalahan-kesalahan pengguna jalan raya.





No comments:

Post a Comment