RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 32
08/08/2011 (ISNIN) | ||
1 | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1N | |
MASA | 1.15-2.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.4:Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya Unit 27: Hormatilah Golongan Kurang Upaya | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerima bahawa tiada seorang insan pun dilahirkan dengan penuh kesempurnaan. b. Menginsafi diri dan bersyukur dengan setiap pemberian Tuhan. c. Memberikan sebarang pertolongan dan bantuan kepada golongan kurang upaya. d. Melibatkan diri dengan kerja-kerja kebajikan dan sukarela. | |
AKTIVITI | 1. Penerangan oleh guru mengenai kategori kurang upaya. 2. Pelajar diminta membaca teks halaman 131. 3. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman132. | |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. 80% pelajar berjaya menyalin nota dengan baik. | |
| ||
2. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 1I | |
MASA | 3.05 -.4.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.4:Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya Unit 27: Hormatilah Golongan Kurang Upaya | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerima bahawa tiada seorang insan pun dilahirkan dengan penuh kesempurnaan. b. Menginsafi diri dan bersyukur dengan setiap pemberian Tuhan. c. Memberikan sebarang pertolongan dan bantuan kepada golongan kurang upaya. d. Melibatkan diri dengan kerja-kerja kebajikan dan sukarela. | |
AKTIVITI | 1. Penerangan oleh guru mengenai kategori kurang upaya. 2. Pelajar diminta membaca teks halaman 131. 3. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman132. | |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | Pendidikan Moral |
KELAS | 2L | |
MASA | 4.40-5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 5:Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.3: Melindungi Hak Pekerja Unit 26: Utamakan Kebajikan Pekerja | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menyatakan tanggungjawab majikan menjaga kebajikan pekerja. b. Menjelaskan hak-hak yang patut diperoleh oleh pekerja. | |
AKTIVITI | 1. Penerangan oleh guru mengenai tanggungjawab majikan. 2. Pelajar membaca dialog halaman 154. 3. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 155. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan peranan majikan dan hak pekerja. Objektif akan dapat dicapai. |
09/08/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1A/1C | |
MASA | 2.35 – 3.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna Unit 28: Hak Pengguna | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna. b. Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas. c. Memahami hak sebagai pengguna. d. Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar membaca teks halaman 138. 3. Penerangan oleh guru mengenai panduan membeli-belah yang perlu diikuti oleh pengguna. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 139. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 4.10-5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia ] | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.4: Menghormati Golongan Kurang Upaya Unit 27: Keistimewaaan Golongan Kurang Upaya | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti keperluan golongan kurang upaya. b. Memberi layanan dan sokongan yang baik kepada golongan kurang upaya. | |
AKTIVITI | 1. Perbincangan mengenai kemudahan yang disediakan oleh kerajaan untuk golongan kurang upaya. 2. Pelajar membaca teks halaman 158. 3. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 159. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. |
10/08/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2J | |
MASA | 2.35 – 3.35 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5:Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna Unit 28: Pengguna Yang Bijaksana | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan. b. Menjelaskan peranan pertubuhan dan persatuan pengguna. | |
AKTIVITI | 1. Mengumpul dan membincangkan maklumat tentang hak pengguna. 2. Pelajar membaca teks halaman 164. 3. Penerangan oleh guru mengenai perlindungan hak-hak pengguna. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman165. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 3D | |
MASA | 4.10 – 5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 1 | |
TAJUK | Nilai 1.1-Nilai 1.12 | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang disediakan. | |
AKTIVITI | Perbincangan latihan. | |
BBM | Lembaran kerja | |
REFLEKSI | Objektif tercapai. |
11/08/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1A/1C | |
MASA | 1.50-2.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna Unit 28: Hak Pengguna | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna. b. Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas. c. Memahami hak sebagai pengguna. d. Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar membaca teks halaman 138. 3. Penerangan oleh guru mengenai panduan membeli-belah yang perlu diikuti oleh pengguna. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 139. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan hak pengguna. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2N | |
MASA | 2.35 -3.05 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5:Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna Unit 28: Pengguna Yang Bijaksana | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan. b. Menjelaskan peranan pertubuhan dan persatuan pengguna. | |
AKTIVITI | 1. Mengumpul dan membincangkan maklumat tentang hak pengguna. 2. Pelajar membaca teks halaman 164. 3. Penerangan oleh guru mengenai perlindungan hak-hak pengguna. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 165. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan hak-hak pengguna. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2L | |
MASA | 3.35- 4.40 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5:Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna Unit 28: Pengguna Yang Bijaksana | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mengenal pasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan. b. Menjelaskan peranan pertubuhan dan persatuan pengguna. | |
AKTIVITI | 1. Mengumpul dan membincangkan maklumat tentang hak pengguna. 2. Pelajar membaca teks halaman 164. 3. Penerangan oleh guru mengenai perlindungan hak-hak pengguna. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 165. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyenaraikan hak-hak pengguna. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
3. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1N | |
MASA | 4.40-5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna Unit 28: Hak Pengguna | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna. b. Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas. c. Memahami hak sebagai pengguna. d. Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar membaca teks halaman 138. 3. Penerangan oleh guru mengenai panduan membeli-belah yang perlu diikuti oleh pengguna. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 139. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk menjawab soalan latihan. Objektif akan dapat dicapai. |
11/08/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 3D | |
MASA | 2.00 -2.25 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang Pembelajaran 1:Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri | |
NILAI/TAJUK | Perbincangan Latihan dan Ulangkaji | |
OBJEKTIF | a. Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menjawab soalan latihan yang diedarkan. | |
AKTIVITI | 1. Perbincangan jawapan latihan yang telah diedarkan oleh guru. 2. Ulangkaji. | |
BBM | Lembaran kerja | |
REFLEKSI | Aktiviti berjalan dengan lancar. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 1I | |
MASA | 3.30-4.20 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia | |
NILAI/TAJUK | Nilai 5.5: Melindungi Hak Pengguna Unit 28: Hak Pengguna | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna. b. Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas. c. Memahami hak sebagai pengguna. d. Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna. | |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota daripada papan hitam. 2. Pelajar membaca teks halaman 138. 3. Penerangan oleh guru mengenai panduan membeli-belah yang perlu diikuti oleh pengguna. 4. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 139. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
KELAS | 2J | |
MASA | 4.20-5.10 petang | |
BIDANG/TEMA | Bidang pembelajaran 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | |
NILAI/TAJUK | Nilai 6.1: Mematuhi Peraturan Dan Undang-Undang Unit 29: Keselamatan Di Jalan Raya Tanggungjawab Kita | |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat: a. Mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya bagi menjamin keselamatan diri dan orang lain. b. Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya. | |
AKTIVITI | 2. Latihan “Fikir dan Jawab” halaman 171. 3. Perbincangan jawapan. | |
BBM | Buku Teks | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. Pelajar dapat menyenaraikan kesalahan-kesalahan pengguna jalan raya. |
No comments:
Post a Comment