Friday, March 4, 2011

RPH (MINGGU 9)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU 9

28/02/2011 (ISNIN)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
Kata Adjektif
(Tatabahasa)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali dan memahami kata adjektif dan jenis-jenis kata adjektif.
HPU:7.0 HPK:7.5 Aras 1(iv)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Kata Adjektif
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Bahasa
Nilai:Keyakinan
KBT:a)Kemahiran berfikir
ABM
Buku Teks Tingkatan 4 dan Dewan Tatabahasa
AKTIVITI
       1.    Pelajar membaca nota kata adjektif dalam buku teks halaman 106.
       2.    Penerangan oleh guru.
       3.    Latihan. Pelajar mengisi tempat kosong dalam teks halaman 107 (buku teks).
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
11.30 – 12.40 tengah hari
TAJUK
Kata Adjektif
(Tatabahasa)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali dan memahami kata adjektif dan jenis-jenis kata adjektif.
HPU:7.0 HPK:7.5 Aras 1(iv)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Kata Adjektif
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Bahasa
Nilai:Keyakinan
KBT:a)Kemahiran berfikir
ABM
Buku Teks Tingkatan 4 dan Dewan Tatabahasa
AKTIVITI
       1.    Pelajar membaca nota kata adjektif dalam buku teks halaman 106.
       2.    Penerangan oleh guru.
       3.    Latihan. Aktiviti 4 halaman 107 (BTT4)
REFLEKSI
Objektif akan dapat dicapai.


01/03/2011 (SELASA)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
Kata Adjektif
(Tatabahasa)
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali dan memahami kata adjektif dan jenis-jenis kata adjektif.
HPU:7.0 HPK:7.5 Aras 1(iv)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Kata Adjektif
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Bahasa
Nilai:Keyakinan
KBT:a)Kemahiran berfikir
ABM
Buku Teks Tingkatan 4 dan Dewan Tatabahasa
AKTIVITI
       1.    Pelajar membaca nota kata adjektif dalam buku teks halaman 106.
       2.    Pelajar menulis nota.
       3.    Penerangan oleh guru.
       4.    Latihan. Pelajar mengisi tempat kosong dalam teks aktiviti 4, halaman 107(BTT4).
REFLEKSI
Guru menerangkan jenis-jenis kata adjektif. Pelajar aktif semasa sesi soal jawab dengan memberikan contoh-contoh jenis kata adjektif. Objektif akan dapat dicapai.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TAJUK
KOMSAS (Di Perpustakaan)
FOKUS UTAMA
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan, gaya bahasa, ciri-ciri sajak, nilai dan pengajaran.
HPU:10.0 HPK:10.3,10.4,10.5 Aras 1 (ii), Aras 3 (ii)
FOKUS SAMPINGAN
HPU:11.0 HPK: 11.2 Aras 1(ii),Aras 3(i)
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Sastera
Nilai:Kegigihan
KBT:a)Kemahiran berfikir
         b)Kecerdasan Pelbagai
ABM
Antologi Harga Remaja
AKTIVITI
  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Latihan. Pelajar menjawab tiga soalan.
  3. Sesi soal-jawab. Pelajar mencari ciri, tema, persoalan,gaya bahasa,nilai dan pengajaran sebagai kerja rumah.
REFLEKSI
Guru menekankan gaya bahasa semasa memberikan penerangan kepada para pelajar kerana terdapat sebilangan para pelajar masih kurang memahami jenis-jenis gaya bahasa.

3.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
10.55 – 11.30 pagi
TAJUK
7.2 Tamadun Awal Asia Tenggara
a)Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal Asia Tenggara
i)Kerajaan Agraria
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan bentuk dan ciri-ciri kerajaan Agraria.
AKTIVITI
  1. Pelajar membaca nota.
  2. Penerangan oleh guru. Ciri-ciri kerajaan Agraria.
BBM
Buku Teks Tingkatan Empat.
KBKK
Kemahiran Berfikir
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Berbangga dengan aset Negara.
  • Memanfaatkan kurniaan Tuhan.
ISTILAH/KONSEP
Kerajaan Agraria
REFLEKSI
Pelajar kurang memberikan perhatian ketika guru memberikan penerangan.
CATATAN



02/03/2011 (RABU)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
KOMSAS (Di Perpustakaan)
FOKUS UTAMA
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan, gaya bahasa, ciri-ciri sajak, nilai dan pengajaran.
HPU:10.0 HPK:10.3,10.4,10.5 Aras 1 (ii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Sastera
Nilai:Kegigihan
KBT:a)Kemahiran berfikir
         b)Kecerdasan Pelbagai
ABM
Antologi Harga Remaja
AKTIVITI
  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Sesi soal-jawab. Pelajar diminta mencari ciri, tema, persoalan,gaya bahasa,nilai dan pengajaran sebagai kerja rumah.
  3. Latihan. Pelajar menjawab tiga soalan yang ditulis di papan hitam berdasarkan sajak tersebut.
REFLEKSI
Pelajar masih dibimbing dan dibantu oleh guru untuk mencari tema, persoalan dan gaya bahasa. Hal ini kerana pelajar masih belum mahir mengenali tema, persoalan dan gaya bahasa. Walau bagaimanapun, kebanyakan pelajar dapat menyenaraikan nilai dan pengajaran.

2.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
8.15 pagi – 9.25 pagi
TAJUK
KOMSAS (Di Perpustakaan)
FOKUS UTAMA
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan, gaya bahasa, ciri-ciri sajak, nilai dan pengajaran.
HPU:10.0 HPK:10.3,10.4,10.5 Aras 1 (ii)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Ayat Tanya
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Sastera
Nilai:Kegigihan
KBT:a)Kemahiran berfikir
         b)Kecerdasan Pelbagai
ABM
Antologi Harga Remaja
AKTIVITI
  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Sesi soal-jawab. Pelajar diminta mencari ciri, tema, persoalan,gaya bahasa,nilai dan pengajaran sebagai kerja rumah.
  3. Latihan. Pelajar menjawab tiga soalan yang ditulis di papan hitam berdasarkan sajak tersebut.
REFLEKSI
Guru membimbing pelajar memahami maksud sajak. Pelajar masih lagi dibimbing dan dibantu dalam mencari tema, persoalan dan gaya bahasa. Walau bagaimanapun, pelajar dapat menyenaraikan nilai dan pengajaran dalam sajak tersebut.

3.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
11.30 -12.40 tengah hari
TAJUK
7.2 Tamadun Awal Asia Tenggara
a)Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal Asia Tenggara
i)Kerajaan Agraria dan kerajaan Maritim
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan bentuk dan ciri-ciri kerajaan Agraria dan kerajaan Maritim.
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Perbincangan.Ciri-ciri kerajaan Agraria dan Maritim.
  3. Latihan. Pelajar mengisi tempat kosong.
BBM
Buku Teks Tingkatan Empat.
KBKK
Kemahiran Berfikir
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Berbangga dengan aset Negara.
  • Memanfaatkan kurniaan Tuhan.
ISTILAH/KONSEP
Kerajaan Agraria, Kerajaan Maritim
REFLEKSI
90% pelajar menunjukkan minat mencari dan menjawab soalan yang diberikan. Melalui latihan yang diberikan mampu meningkatkan minat pelajar terhadap tajuk yang diajar serta meningkatkan pemahaman pelajar mengenai maksud dan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim. Objektif akan dapat dicapai.
CATATAN



03/03/2011 (KHAMIS)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K4
MASA
7.05 -8.15 pagi
TAJUK
Penulisan
Karangan Laporan
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali format laporan dan menulis karangan berbentuk laporan.
HPU:12.0 HPK:12.2, 12.3,12.4 Aras 1(ii,iii,), Aras 3(iv)
HPU:7.0 HPK:7.1 Aras 1(i)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Binaan Ayat Dasar
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Geografi
Nilai:Bertanggung jawab
KBT:(a)KB-mengitlak
         (b)BCB
ABM
Buku Rujukan
AKTIVITI
  1. Pelajar menyalin nota mengenai format karangan bentuk laporan.
  2. Penerangan oleh guru mengenai format karangan laporan.
  3. Guru menerangkan kepada para pelajar cara menulis rumusan berdasarkan latihan yang diedarkan pada minggu lepas.
REFLEKSI
Pelajar didedahkan dengan format karangan berbentuk laporan. Pelajar memahami format laporan. Guru turut menerangkan cara menulis rumusan kerana berdasarkan latihan yang diedarkan pada minggu lepas menunjukkan pelajar kurang memahami cara menulis rumusan dengan baik.

2.
SUBJEK
SEJARAH
KELAS
4K8
MASA
9.45- 10.55 pagi.
TAJUK
7.2 Tamadun Awal Asia Tenggara
a)Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal Asia Tenggara
i)Kerajaan Maritim(Kerajaan Srivijaya)
HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan bentuk dan ciri-ciri kerajaan Maritim .
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Perbincangan.
  3. Latihan. Pelajar mengisi tempat kosong.
BBM
Buku Teks Tingkatan Empat.
KBKK
Kemahiran Berfikir
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME
Berbangga dengan aset Negara.
  • Memanfaatkan kurniaan Tuhan.
ISTILAH/KONSEP
Kerajaan Maritim
REFLEKSI
Kebanyakan pelajar aktif mencari jawapan berdasarkan latihan yang diberikan dalam buku teks. Namun sebilangan kecil pelajar tidak menunjukkan minat menjawab soalan latihan.
CATATAN


3.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4S4
MASA
10.55-12.05 tengah hari
TAJUK
Penulisan
Karangan Laporan
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali format laporan dan menulis karangan berbentuk laporan.
HPU:12.0 HPK:12.2, 12.3,12.4 Aras 1(ii,iii,), Aras 3(iv)
HPU:7.0 HPK:7.1 Aras 1(i)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Binaan Ayat Dasar
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Geografi
Nilai:Bertanggung jawab
KBT:(a)KB-mengitlak
         (b)BCB
ABM
Buku Rujukan
AKTIVITI
  1. Penerangan oleh guru mengenai format karangan berbentuk laporan.
  2. Penerangan oleh guru mengenai cara penulisan rumusan.
REFLEKSI
Pelajar memahami format karangan berbentuk laporan. Namun tiada latihan yang diberikan kerana guru meluangkan satu masa membimbing pelajar menulis rumusan kerana berdasarkan latihan yang diberikan pada minggu lepas menunjukkan terdapat sebilangan pelajar masih belum mahir menulis rumusan.


04/03/2011 (JUMAAT)
1.
SUBJEK
BAHASA MELAYU
KELAS
4K7
MASA
8.15 -9.25 pagi
TAJUK
Penulisan
Karangan Laporan
FOKUS UTAMA
Objektif:
Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali format laporan dan menulis karangan berbentuk laporan.
HPU:12.0 HPK:12.2, 12.3,12.4 Aras 1(ii,iii,), Aras 3(iv)
HPU:7.0 HPK:7.1 Aras 1(i)
FOKUS SAMPINGAN
-
SISTEM BAHASA
Binaan Ayat Dasar
PENGISIAN KOKURIKULUM
Ilmu:Geografi
Nilai:Bertanggung jawab
KBT:(a)KB-mengitlak
         (b)BCB
ABM
Buku Rujukan
AKTIVITI
  1. Guru memberikan penerangan mengenai cara menulis rumusan.
  2. Penerangan oleh guru mengenai format laporan.
  3. Pelajar menulis karangan bentuk laporan.
REFLEKSI
Pelajar memahami format yang terdapat dalam karangan berbentuk laporan. Selain itu, guru meluangkan sedikit masa mengulangi penerangan cara penulisan rumusan agar pelajar dapat memahami penulisan rumusan kerana berdasarkan latihan yang telah disemak oleh guru mendapati terdapat sebilangan pelajar yang kurang mahir menulis rumusan.






1 comment:

  1. RPH M8-9 disemak dan didapati penulisannya terperinci.Blog RPH ada disertakan dengan pautan berkaitan P&P.Teruskan usaha ini.

    ReplyDelete