RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MINGGU 9
28/02/2011 (ISNIN) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Kata Adjektif (Tatabahasa) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali dan memahami kata adjektif dan jenis-jenis kata adjektif. HPU:7.0 HPK:7.5 Aras 1(iv) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Kata Adjektif | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Bahasa Nilai:Keyakinan KBT:a)Kemahiran berfikir | |
ABM | Buku Teks Tingkatan 4 dan Dewan Tatabahasa | |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca nota kata adjektif dalam buku teks halaman 106. 2. Penerangan oleh guru. 3. Latihan. Pelajar mengisi tempat kosong dalam teks halaman 107 (buku teks). | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 11.30 – 12.40 tengah hari | |
TAJUK | Kata Adjektif (Tatabahasa) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali dan memahami kata adjektif dan jenis-jenis kata adjektif. HPU:7.0 HPK:7.5 Aras 1(iv) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Kata Adjektif | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Bahasa Nilai:Keyakinan KBT:a)Kemahiran berfikir | |
ABM | Buku Teks Tingkatan 4 dan Dewan Tatabahasa | |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca nota kata adjektif dalam buku teks halaman 106. 2. Penerangan oleh guru. 3. Latihan. Aktiviti 4 halaman 107 (BTT4) | |
REFLEKSI | Objektif akan dapat dicapai. |
01/03/2011 (SELASA) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Kata Adjektif (Tatabahasa) | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali dan memahami kata adjektif dan jenis-jenis kata adjektif. HPU:7.0 HPK:7.5 Aras 1(iv) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Kata Adjektif | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Bahasa Nilai:Keyakinan KBT:a)Kemahiran berfikir | |
ABM | Buku Teks Tingkatan 4 dan Dewan Tatabahasa | |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca nota kata adjektif dalam buku teks halaman 106. 2. Pelajar menulis nota. 3. Penerangan oleh guru. 4. Latihan. Pelajar mengisi tempat kosong dalam teks aktiviti 4, halaman 107(BTT4). | |
REFLEKSI | Guru menerangkan jenis-jenis kata adjektif. Pelajar aktif semasa sesi soal jawab dengan memberikan contoh-contoh jenis kata adjektif. Objektif akan dapat dicapai. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | KOMSAS (Di Perpustakaan) | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan, gaya bahasa, ciri-ciri sajak, nilai dan pengajaran. HPU:10.0 HPK:10.3,10.4,10.5 Aras 1 (ii), Aras 3 (ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | HPU:11.0 HPK: 11.2 Aras 1(ii),Aras 3(i) | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Sastera Nilai:Kegigihan KBT:a)Kemahiran berfikir b)Kecerdasan Pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Guru menekankan gaya bahasa semasa memberikan penerangan kepada para pelajar kerana terdapat sebilangan para pelajar masih kurang memahami jenis-jenis gaya bahasa. | |
| ||
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 10.55 – 11.30 pagi | |
TAJUK | 7.2 Tamadun Awal Asia Tenggara a)Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal Asia Tenggara i)Kerajaan Agraria | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan bentuk dan ciri-ciri kerajaan Agraria. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Tingkatan Empat. | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Berbangga dengan aset Negara.
| |
ISTILAH/KONSEP | Kerajaan Agraria | |
REFLEKSI | Pelajar kurang memberikan perhatian ketika guru memberikan penerangan. | |
CATATAN | |
02/03/2011 (RABU) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | KOMSAS (Di Perpustakaan) | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan, gaya bahasa, ciri-ciri sajak, nilai dan pengajaran. HPU:10.0 HPK:10.3,10.4,10.5 Aras 1 (ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Sastera Nilai:Kegigihan KBT:a)Kemahiran berfikir b)Kecerdasan Pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Pelajar masih dibimbing dan dibantu oleh guru untuk mencari tema, persoalan dan gaya bahasa. Hal ini kerana pelajar masih belum mahir mengenali tema, persoalan dan gaya bahasa. Walau bagaimanapun, kebanyakan pelajar dapat menyenaraikan nilai dan pengajaran. | |
| ||
2. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 pagi – 9.25 pagi | |
TAJUK | KOMSAS (Di Perpustakaan) | |
FOKUS UTAMA | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenal pasti tema, persoalan, gaya bahasa, ciri-ciri sajak, nilai dan pengajaran. HPU:10.0 HPK:10.3,10.4,10.5 Aras 1 (ii) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Ayat Tanya | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Sastera Nilai:Kegigihan KBT:a)Kemahiran berfikir b)Kecerdasan Pelbagai | |
ABM | Antologi Harga Remaja | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Guru membimbing pelajar memahami maksud sajak. Pelajar masih lagi dibimbing dan dibantu dalam mencari tema, persoalan dan gaya bahasa. Walau bagaimanapun, pelajar dapat menyenaraikan nilai dan pengajaran dalam sajak tersebut. | |
| ||
3. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 11.30 -12.40 tengah hari | |
TAJUK | 7.2 Tamadun Awal Asia Tenggara a)Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal Asia Tenggara i)Kerajaan Agraria dan kerajaan Maritim | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan bentuk dan ciri-ciri kerajaan Agraria dan kerajaan Maritim. | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Tingkatan Empat. | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Berbangga dengan aset Negara.
| |
ISTILAH/KONSEP | Kerajaan Agraria, Kerajaan Maritim | |
REFLEKSI | 90% pelajar menunjukkan minat mencari dan menjawab soalan yang diberikan. Melalui latihan yang diberikan mampu meningkatkan minat pelajar terhadap tajuk yang diajar serta meningkatkan pemahaman pelajar mengenai maksud dan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim. Objektif akan dapat dicapai. | |
CATATAN | |
03/03/2011 (KHAMIS) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K4 | |
MASA | 7.05 -8.15 pagi | |
TAJUK | Penulisan Karangan Laporan | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali format laporan dan menulis karangan berbentuk laporan. HPU:12.0 HPK:12.2, 12.3,12.4 Aras 1(ii,iii,), Aras 3(iv) HPU:7.0 HPK:7.1 Aras 1(i) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Binaan Ayat Dasar | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Geografi Nilai:Bertanggung jawab KBT:(a)KB-mengitlak (b)BCB | |
ABM | Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Pelajar didedahkan dengan format karangan berbentuk laporan. Pelajar memahami format laporan. Guru turut menerangkan cara menulis rumusan kerana berdasarkan latihan yang diedarkan pada minggu lepas menunjukkan pelajar kurang memahami cara menulis rumusan dengan baik. | |
| ||
2. | SUBJEK | SEJARAH |
KELAS | 4K8 | |
MASA | 9.45- 10.55 pagi. | |
TAJUK | 7.2 Tamadun Awal Asia Tenggara a)Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal Asia Tenggara i)Kerajaan Maritim(Kerajaan Srivijaya) | |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan bentuk dan ciri-ciri kerajaan Maritim . | |
AKTIVITI |
| |
BBM | Buku Teks Tingkatan Empat. | |
KBKK | Kemahiran Berfikir | |
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME | Berbangga dengan aset Negara.
| |
ISTILAH/KONSEP | Kerajaan Maritim | |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar aktif mencari jawapan berdasarkan latihan yang diberikan dalam buku teks. Namun sebilangan kecil pelajar tidak menunjukkan minat menjawab soalan latihan. | |
CATATAN | | |
| ||
3. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4S4 | |
MASA | 10.55-12.05 tengah hari | |
TAJUK | Penulisan Karangan Laporan | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali format laporan dan menulis karangan berbentuk laporan. HPU:12.0 HPK:12.2, 12.3,12.4 Aras 1(ii,iii,), Aras 3(iv) HPU:7.0 HPK:7.1 Aras 1(i) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Binaan Ayat Dasar | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Geografi Nilai:Bertanggung jawab KBT:(a)KB-mengitlak (b)BCB | |
ABM | Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Pelajar memahami format karangan berbentuk laporan. Namun tiada latihan yang diberikan kerana guru meluangkan satu masa membimbing pelajar menulis rumusan kerana berdasarkan latihan yang diberikan pada minggu lepas menunjukkan terdapat sebilangan pelajar masih belum mahir menulis rumusan. |
04/03/2011 (JUMAAT) | ||
1. | SUBJEK | BAHASA MELAYU |
KELAS | 4K7 | |
MASA | 8.15 -9.25 pagi | |
TAJUK | Penulisan Karangan Laporan | |
FOKUS UTAMA | Objektif: Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat mengenali format laporan dan menulis karangan berbentuk laporan. HPU:12.0 HPK:12.2, 12.3,12.4 Aras 1(ii,iii,), Aras 3(iv) HPU:7.0 HPK:7.1 Aras 1(i) | |
FOKUS SAMPINGAN | - | |
SISTEM BAHASA | Binaan Ayat Dasar | |
PENGISIAN KOKURIKULUM | Ilmu:Geografi Nilai:Bertanggung jawab KBT:(a)KB-mengitlak (b)BCB | |
ABM | Buku Rujukan | |
AKTIVITI |
| |
REFLEKSI | Pelajar memahami format yang terdapat dalam karangan berbentuk laporan. Selain itu, guru meluangkan sedikit masa mengulangi penerangan cara penulisan rumusan agar pelajar dapat memahami penulisan rumusan kerana berdasarkan latihan yang telah disemak oleh guru mendapati terdapat sebilangan pelajar yang kurang mahir menulis rumusan. |
RPH M8-9 disemak dan didapati penulisannya terperinci.Blog RPH ada disertakan dengan pautan berkaitan P&P.Teruskan usaha ini.
ReplyDelete